Pressmeddelande -

Ny plats för konstutställningar - Kl. 9 ligger i en monter i gången under Birger Jarlsgatan, Stockholm

Kl. 9

Kl. 9 är en ny plats för utställningar, i ett stort skyltfönster i gången under Birger Jarlsgatan som leder fram till Östermalmstorgs tunnelbanestation.

Kl. 9 lånar namn av en närliggande permanent installation; en träskulptur av K.G. Bejemark installerad 1965. Därtill fungerar namnet konceptuellt – första måndagen i varje månad kl. 09.00 på morgonen presenteras en ny utställning.

Kl. 9 startades i januari 2021 av Jenny Danielsson och Max Ronnersjö. De sätter programmet och eftersträvar variation - konstnärernas ålder, bakgrund, val av medium skiftar. Det är den konstnärliga kvalitén som är avgörande för varje utställning och varje utställning anpassas för det specifika utrymmet. Max Ronnersjö är konstnär och arbetar professionellt som konstinstallatör.

Vardagar beräknar SL att 37 000 personer passerar stationen. Kl. 9 ligger utanför spärrarna, vilket betyder att den är tillgänglig för alla via hiss och trappor i princip dygnet runt.

För ytterligare information och pressbilder: vänligen kontakta Jenny Danielsson, 070 474 2037, jenny@theartword.com

Kl. 9 / 9am

Kl. 9 (in English: 9am) is an exhibition space in a window display located in the pedestrian tunnel under Birger Jarlsgatan, which leads on to Östermalmtorg metro station. Always accessible to all, a new exhibition opens with the artist present the first Monday of each month at 9am.

The exhibition programme started in January 2021 and is run by Jenny Danielsson in collaboration with artist Max Ronnersjö. A new art installation is presented at Kl. 9 the first Monday of every month between 9am and 10am.

The space lends its name from a nearby permanent art installation, a wood relief made in 1965 by the Swedish sculptor K.G. Bejemark.

Located in the district of Östermalm in the city centre, Östermalmstorg is a busy metro station, used by 37.000 passengers daily, according to Stockholm Local Transport. The metro station has two main exits, and Kl. 9 is located by the one leading to Stureplan.

Please don’t hesitate to get in contact with Jenny Danielsson on jenny@theartword.com or                                 + 46 (0)70 474 2037 for further information, press images and artwork.

• konst
  • östermalm
  • gratis
  • utställning

• Stockholm

Kl. 9 i Stockholm är ett galleri som visar utställningar i en monter i gångtunneln under Birger Jarlsgatan i anslutning till Östermalmstorg tunnelbanestation, uppgång Stureplan. Ny presentation: första måndagen i varje månad kl. 9 på morgonen.

Jenny Danielsson