Årets Beaujolais Nouveau är här! Pardon Beaujolais Nouveau, 89 kronor art.nr 90670

​Årets Beaujolais Nouveau är här!

Så är det äntligen dags för årets skörd från Beaujolais och det unga, världskända vinet Beaujolais Nouveau 2020 är här. Vinet släpps vid samma tidpunkt varje år, nämligen den tredje torsdagen i november vilket i år infaller den 19:e.

Beaujolais ska drickas mycket ung och årets vin är här enbart veckor efter att druvorna skördats. Årets Beaujolais Nouveau kommer från vingårdar runt staden Beaujeu där jorden är blandad med sand och granit. Druvsorten för Beaujolais är i princip alltid 100% Gamay och efter skörd läggs de hela druvorna för jäsning i ståltank och genomgår så kallad kolsyrejäsning, maceration carbonique. Denna typ av jäsning ger ett saftigt och smakrikt vin med mjuka tanniner. När jäsningen är klar stabiliseras vinet varpå det tappas direkt på butelj. Det unga vinet har mörk blålila färg, doften är ungdomligt fruktig med inslag av hallon, blåbär, örter och skumbanan. Smaken är ung och bärig med inslag av nyss nämnda hallon, blåbär, örter och skumbanan.

Vinet kommer från den anrika Beaujolais-producenten Pardon & Fils som passar på att fylla 200 år just i år. Det hela startade 1820 när Antoine Joseph Pardon skaffade sin första vingård i Beaujolais. Idag förfogar de över 70 ha vinodling. Företaget leds av bröderna Jean-Marc och Eric Pardon tillsammans med nästa generation som redan är på väg att läras upp så att dom kan ta över och driva verksamheten vidare en dag. Vinhuset ligger i hjärtat av Beaujolais i staden med nästan samma namn, Beaujeu. I produktionen finns förutom vanlig Beaujolais även Beaujolais Village och samtliga 10 cru Beaujolais-viner. Det produceras även vitt vin och rosé.

Pardon Beaujolais Nouveau, 89 kronor art.nr 90670