Bäst prisade Rioja Gran Reserva äntligen här! DOC Rioja Santiago GR est.1870

Bodega Rioja Santiago är den näst äldsta vingården i La Rioja, beläget vid Barrio de la Estación i staden Haro, det historiska ’vindistrikt’ i Riojas vinhuvudstad. Bodegan grundades 1870 och är en av endast fyra vingårdar som får inkludera ordet "Rioja" som en del av namnet. Rioja Santiago Gran Reserva är djup körsbärsfärgad rioja med subtil och komplex doft av vanilj och kryddor. Välstrukturerat vin med inslag av mogen röd frukt och kokosnöt. Lång eftersmak.

Den långa lagringstiden är det som gör det möjligt att kunna hålla benämningen GRAN RESERVA. Efter att de bästa druvorna handplockas sker en mild jäsning under temperaturer med högst 28 °C. Vinet förvaras därefter i behållare 12 månader tills det stabiliseras. Första lagringen sker i amerikanska ekfat i cirka 24 månader beroende på årgång. Därefter överförs vinet till flaska där den fortsätter att utvecklas i ytterligare 3 år innan det får säljas.

"Vinerna från Bodega Rioja Santiago representerar harmonin mellan det gamla och nya världen, ett spanskt arv med modern vinframställningsteknik. Spännande att lansera en ny Rioja på den svenska marknaden, dessutom en Gran Reserva där fatlagrad Tempranillo är det Spanien är känd för." säger Mats Olauson VD

Rioja Santiago Gran Reserva finns i beställningssortimentet och är idag Sveriges bäst prisade Rioja Gran Reserva som kostar oslagbara 99kr. Vinet kan beställas på Systembolagets hemsida, beställningen i nästa steg skickas till kundens valda Systembolagsbutik.

Beställ enkelt här

Rioja Santiago Gran Reserva, Art.nr 51425, 99kr