Spännande nyheter från Georgien!

Första röda georgiska vinet på Systembolagets hyllor! Rustaveli Saperavi Qvevri

Spännande nyheter från Georgien – på Systembolagets hyllor! Rustaveli Saperavi Qvevri och Kakhuri Orange Dry Wine kommer från Kakheti regionen och är båda lagrade på det traditionella sättet i amforakärl.

Första röda georgiska vinet på Systembolagets hyllor!
NYHET! Rustaveli Saperavi Qvevri 2020, art.nr 2201, 149 kronor
Framställt på traditionellt georgiskt sätt i en qvevri där musten har fått jäsa i fem månader tillsammans med druvskalen. Rustaveli har fått sitt namn efter den georgiska poeten Shota Rustaveli och är gjord av den inhemska druvsorten saperavi. Saperavi betyder ”to color”, som till skillnad från de flesta andra blå druvsorter har rött fruktkött. Smaken är nyanserad, kryddig och fruktig med inslag av mörka körsbär, peppar, plommon, skogshallon och lavendel.

Producent till detta vin är Georgian vine and wine company, som även går under namnet Shilda Winery. Shilda Winery grundades 2015 men historien börjar många år tidigare. Den stora kärleken och respekten för vin uppmuntrade företagets grundare att ta sin familjevingård till en ny nivå och överföra detta levande arv från generation till generation. Egendomen omfattar sex hektar och ägs av familjen Chkhartishvili.

”Toppköp bland nya vita viner i fasta sortimentet” – vinbanken.se
NYHET! Kakhuri Orange Dry Wine 2020, art.nr 2051, 99 kr

Trendigt orangevin där de gröna druvorna fått macerera i musten, precis som vid tillverkningen av ett rött vin och därför fått en fin orange färg. Musten till detta vin har fått jäsa tillsammans med skalen i två veckor i en amfora. Smaken är kryddig och smakrik med en liten strävhet, inslag av aprikos, torkade örter, bivax, spiskummin, röda äpplen och pomerans.

Kindzmarauli Maranis historia tog sin början i början av 2000-talet. Vinhuset har sitt säte i Kindzmarauli, Kakheti, där chefvinmakaren är Mikheil Khmelidze. Alla druvor kommer från deras egna vingårdar och produktionen består av vitt, rött och rosé samt orangeviner.