Idag lanserar Kroatiens första svenskägda vingård The Dalmatian Dog

Idag lanserar Kroatiens första svenskägda vingård The Dalmatian Dog

Det är premiär för The Dalmatian Dog på Systembolagets hyllor. Ett rött vin gjort på 100% ekologisk babić. Babić [uttalas baabitj] är en kroatisk druva som odlats vid Adriatiska havet sedan urminnes tider. Den har en tydlig doft av mogna körsbär och dalmatiska örter. Producent är Testament Winery - Kroatiens första svenskägda vingård med målet att skapa Kroatiens bästa vin.

I det bortglömda vinlandet Kroatien finns allt en vinälskare drömmer om - udda inhemska druvsorter, unik terroir och en tvåtusenårig vinhistoria. Här finns potentialen att producera fantastiska viner i världsklass. Därför grundades år 2017 Testament Winery: Kroatiens första svenskägda vingård. Målet är att skapa Kroatiens bästa vin.

-Vi har tillägnat detta vin dalmatinerhunden - den viktigaste symbolen för regionen Dalmatien där vår vingård ligger. Testament ska sätta det bortglömda vinlandet på vinkartan igen. Make The Dalmatian Dog Great Again, säger Robert Karlsson, vd på Testament Winery.

I gamla tider tjänstgjorde den kroatiska dalmatinern som hästarnas beskyddare när branddroskorna ryckte ut vid eldsvådor. Dalmatinern är stark, uthållig och intelligent. Dalmatinern är också den enda hund som ler genom att visa tänderna.

Guldmedalj i Decanter - Tidigare i år vann The Dalmatian Dog 2016 guldmedalj i väletablerade Decanter World Wine Awards.

The Dalmatian Dog, art.nr 2097, 120 kronor