Tomas Ryde blir Rumäniens förbundskapten under handbolls-VM i december

Den nyblivna riskkapitalisten och managementkonsulten Tomas Ryde förlänger sitt kontrakt som förbundskapten för Rumäniens handbollslandslag. Kontrakten sträcker sig över handbolls-VM i Danmark i december 2015. Även Sverige har kvalificerat sig. Avtalet kan innebära att Tomas också leder Rumänien under OS 2016. Rumänen genomför en kraftfull satsning där Tomas, som av många rankas som en av världens bästa handbollstränare, har en mycket avgörande roll.

Tomas Ryde har många järn i elden och ligger bakom det nya, spännande riskkapitalprojektet The Clipper Case. Rollen som riskkapitalist har Tomas parallellt med det ordinarie jobbet som managementkonsult, samt nu även rollen som förbundskapten. ”I grunden handlar de tre olika jobben om samma sak – att hjälpa andra att lyckas, i mycket utmanande situationer. Det bygger på att tillämpa de avgörande nycklarna som gör att individer, team och organisationen högpresterar, både individuellt och som team” berättar Tomas Ryde.

Tomas Ryde (född 1960) har genom året uppvisat enastående resultat. Tomas Ryde har två gånger varit förbundskapten för det svenska damlandslaget. Damerna vann det svenska folkets hjärtan och utsågs till ”det leende landslaget”. På 1990-talet tränade han den danska klubben Ikast/Bording. 2005 blev han tränare i danska Viborg HK. Och det blev succé direkt. 2006 vann klubben en trippel - det danska mästerskapet, cupen och Champions League samtidigt.

Ytterligare en grundarna bakom The Clipper Case, Bror Sjöholm, kommer ingå i Rumäniens team. Bror kommer under VM fungera som analytiker. Lottningen till VM sker ikväll kl 20.00 och sänds sin helhet via dansk TV2 eller via VM-organisationens hemsida.

Om The Clipper Case

The Clipper Case är Nordens första riskkapitalbolag inom det som kallas Human Venture Capital. Grundarna bakom projektet har tidigare bl a startat upp och utvecklat två stockholmsbaserade managemenkonsultbolagen Serica Consulting och Drive Management. Bakgrunden är att arbetsplatser är under stor förändring, och HR-området är i behov av en kraftig modernisering. I USA har detta påbörjats och under den senaste tiden har investeringar inom HR-tech ökat kraftigt. The Clipper Case står redan inför en första investering. I investeringsfilosofin ligger att entreprenören får delta i programmet The First Steps. Genom programmet får entreprenörerna professionellt stöd av en senior coach som förstår dem och deras affärsidé, och som kommer hjälpa dem till framgång. Bland grundarna finns en stor mångfald och bred erfarenhet genom roller som förbundskapten, VD, elitidrottare, finansiell rådgivare, säljtränare, mental rådgivare och managementkonsulter.

För mer information vänligen kontakta The Clipper Case på:

Ulf Dahlgren (grundare), 0704-22 24 08, info@theclippercase.se

Fredrik Nillenstedt (grundare), 0704 22 24 07, fredrik.nillenstedt@drive.se