Stockholm får ny hotellkedja – The Collector’sHotels

Stockholm 2008-11-13

Det är de anrika, familjeägda hotellen Victory, Lord Nelson och Lady Hamilton i Gamla Stan som slås samman och bildar The Collector's Hotels. Syftet med det nya kedjenamnet är att tydliggöra hotellens profil och erbjudande men också att utöka verksamheten.

- Vi har en ambition att expandera och starta nya Collector's Hotels, både nationellt och interna­tionellt. Att skapa en kedja är första steget, säger Rickard Bengtsson, VD på The Collector's Hotels.

Som namnet The Collector's Hotels antyder handlar det om samlarens hotell. De tre hotellen inrym­mer nämligen en av världens största och mest unika samlingar av antikviteter och marina föremål. Hotellens grundare, Gunnar Bengtsson, är en passionerad samlare som i 50 års tid har åkt jorden runt för att finna sina unika samlarobjekt.

På den nya hemsidan www.collectorshotels.se kan man på ett interaktivt sätt fördjupa sig i samlingen och lyssna till Gunnars fantastiska historier kring föremålen.

The Collector's Hotels ägs och drivs av familjen Bengtsson. Majlis och Gunnar köpte 1973 sitt första hotell på Västerlånggatan. Sedan 15 år tillbaka är andra generationen Bengtsson operativa i verksamheten med ett delat ansvar för hotellen.

- Vi vill vara det självklara alternativet för alla gäster som vill bli berikade och som söker något mer än bara en övernattning när de tar in på hotell. Oavsett om de är i London, Paris eller Luleå, säger Mats Bengtsson, Hotellchef på The Collector's Hotels.

Inom kedjan finns även restaurang Leijontornet, som belönats med en stjärna i Guide Michelin, blivit "Årets Krog" i Sveriges Bästa Bord och vunnit DN's "Gulddrake".

Mer information om The Collector's Hotels:

De tre hotellen har givetvis antikvitetssamlingen gemensam, men de skiljer sig ändå åt i inredning, storlek och servicenivå. Victory är lite lyxigare, med större rum och förstaklassig service. Lord Nelson är något av ett budgetalternativ, utan att pruta på personlighet och charm. Lady Hamilton ligger mitt-emellan kan man säga - prismässigt, storleksmässigt och faktiskt även geografiskt. Hotellet har som namnet antyder en mer "kvinnlig" profil än de andra två och har t ex så kallade "Ladyrum". Dessa är speciellt utrustade för kvinnor som reser ensamma.

VICTORY HOTEL (45 rum), Lilla Nygatan 5.

Hotellchef: Mats Bengtsson

E-post: mats@collectorshotels.se

LADY HAMILTON HOTEL (34 rum), Storkyrkobrinken 5.

Hotellchef: Annika Höft (född Bengtsson)

E-post: annika@collectorshotels.se

LORD NELSON HOTEL (29 rum), Västerlånggatan 22.

Hotellchef: Annika Höft (född Bengtsson)

E-post: annika@collectorshotels.se

THE COLLECTOR'S HOTELS AB

VD: Rickard Bengtsson