Pressmeddelande -

PAR Foundation satsar på äldres hälsa och ung talang i kampen mot antibiotikaresistens

Den svenska forskningsstiftelsen PAR Foundation (The Foundation to Prevent Antibiotic Resistance) publicerar idag sin första Impact Report i samband med  World Antibiotic Awareness Week 2021. I rapporten presenteras både pågående och avslutade projekt som stiftelsen finansierat, liksom den analys som ligger bakom stiftelsens beslut att prioritera infektionsprevention bland äldre för att maximera nyttan av de medel som delas ut.

I och med att äldre personer generellt sett är mer drabbade av infektioner, ökar det antibiotikaanvändning och antibiotikaresistens när andelen äldre i befolkningen ökar. Samtidigt fokuserar mycket av arbetet med att motverka resistens på åtgärder i sjukhusmiljö, medan äldre oftare får vård i hemmet av en familjemedlem eller på någon form av vårdboende. Speciellt i ett globalt perspektiv är infektionsprevention bland äldre ett bortglömt område där vi ser att vi kan göra stor skillnad, säger Cecilia Tilli, generalsekreterare på PAR Foundation.

Inför det kommande året presenteras även en ny satsning på unga talanger från hela världen i form av stipendier för personer tidigt i karriären. Stipendierna kan till exempel finansiera pilotstudier som drivs av juniora forskare, praktikplatser eller självständiga projekt.

- Ansvaret för arbete med antibiotikaresistens måste breddas, på samma sätt som skett med klimatfrågan, och engagera en ny generation av unga forskare, säger Stig Wall, professor emeritus i epidemiologi vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå universitet och styrelseledamot för PAR Foundation.

Nästa bidragsutlysning från PAR Foundation är planerad till första kvartalet 2022.