PACSEM 2011 - Föreläsare i fokus: Emma Sjöström, CSR-expert

PACSEM 2011 - Föreläsare i fokus

Emma Sjöström, CSR-expert

Vi vågar påstå att Emma Sjöström är en av de mest intressanta rösterna just nu när det gäller företagens ansvar i samhället. På vilket sätt är CSR relevant i förpackningsbranschen? Hur kan man kommunicera sitt CSR-arbete på ett trovärdigt sätt? Kan CSR stärka varumärket?

Emma Sjöström är CSR-expert på kunskapsbyrån Nuwa AB. Enligt den kinesiska mytologin är Nu Wa en gudinna som räddade världen från undergång, och företagets ambition är att dra sitt strå till stacken genom att förmedla kunskap och inspirera till en mer hållbar utveckling. Emma Sjöström har doktorerat på temat CSR (corporate social responsibility) vid Handelshögskolan i Stockholm. Efter att ha bott och arbetat i Hong Kong i några olika omgångar så när Emma ett särskilt intresse för CSR i en asiatisk kontext, och skriver om det på www.csriasien.se.

Tre snabba till Emma Sjöström:

Vad har du för förväntningar på årets Pacsem?
Jag ser fram emot att få diskutera CSR och hållbarhetsfrågor med representanter från en bransch som har stor möjlighet att styra kursen i en miljömässigt och socialt hållbar riktning.

Vilken föreläsning förutom din egen ser du fram emot mest?
Ann Lorentzon från Innventia som bland annat ska prata om mätsystem för att utvärdera hållbarhet i förpackningar. Det låter som ett spännande initiativ!

Varför ska man absolut inte missa årets Pacsem?
Eftersom en halvdag är vikt åt CSR så är det en jättebra möjlighet att lära sig mer om det området. Vare sig man tycker att det är ett pr-trick eller ett helt nytt sätt att se på affärer så är CSR något som företag helt enkelt måste förhålla sig till idag, eftersom det finns starka förväntingar från omgivningen att företag ska ta ansvar för miljö och samhälle.

Pacsem 2011 – Förpacka ditt varumärke
Pacsem är Nordens största och viktigaste förpackningskonferens. I år hålls den på Svenska Mässan i Göteborg den 29-30 november. Årets tema är ”Förpacka ditt varumärke”, med fokus på förpackningar, varumärken och kommunikation.

Anmäl dig och ditt företag som besökare eller utställare på;

www.packagingarena.com/pacsem

Välkommen!