Den 3e Internationella kongressen om kirurgisk träning 5-7 maj 2021

För tredje gången samlas ett stort antal mycket tunga namn inom kirurgin på svenskt initiativ under den 3e Surgicon-kongressen den 5-7 maj 2021, för att diskutera det mest effektiva och säkra sättet att träna upp nya kirurger. Bland föreläsarna finns Dr Denis Mukwege Nobels Fredspristagare 2018, Dr Julie Freischlag tillträdande President för American College of Surgeons, Dr Karin Båtelson vice ordförande i Läkarförbundet, Pr em Richard Satava, Pr Teodor Grantcharov, Pr Steven Wexner, Pr Julio Mayol samt Dr Magnus Kjellman och Pr Johans von Schreeb från Karolinska Sjukhuset och många fler. Dessutom finns kända pedagoger som Pr Erno Lehtinen, beteendevetare som Pr Anthony G Gallagher ORSI i Belgien och Pr MariAnne Karlsson från Chalmers Tekniska Högskola, fd fotbollsproffset Pontus Kåmark som patient med erfarenhet av 3 korsbandsoperationer och Susanne Börjesson erfaren operationssköterska bland föreläsarna.

Grundfrågan är hur man formar en student från Läkarutbildningen till att bli en skicklig kirurg. Att lära in ett nytt hantverk tar tid och är inte okomplicerat, och kirurger kan inte som snickare ”börja om på en ny träbit”. Modern teknik och AI i kombination med modern pedagogik och en alltmer tekniskt komplicerad kirurgisk miljö utgör underlag för ett flertal mycket intressanta frågor av spjutspetskaraktär på detta område. Kongressen är samtidigt en tung digital satsning som pågår online i tre dagar, sänd från IT-Fakulteten vid Göteborgs Universitet.

Frågan är även högaktuell med tanke på den vårdskuld som nu byggs upp till följd av pandemin, eftersom det finns teorier som talar för att en kirurg kan utbildas snabbare än idag med hjälp av nya strukturer och träningsmodeller.

Det svenska projektet Surgicon (www.surgicon.org) har sedan tio år drivit frågan om en mer effektiv och en internationellt mer likvärdig utbildning för kirurger. Om det fanns internationella ”körkort” i kirurgi kunde t ex kirurger arbeta i vilket land som helst utan komplicerade och långsamma pappersrutiner.

Projektet Surgicon grundades 2010 och är ett ideellt nätverk av stora namn inom kirurgin i många länder och experter på lärande och psykologi som studerat just kirurgiska inlärningsprocesser, baserat på en ideell svensk stiftelse. Målet för verksamheten är att finna vetenskapligt validerade träningsmetoder för kirurger. Eftersom den mänskliga anatomin ser likadan ut oavsett land, kultur och socioekonomisk status borde det kirurgiska yrket och situationen för kirurgiska patienter vara detsamma i alla länder enligt Surgicon-projektet, som även anser att denna fråga ligger snubblande nära FN:s deklaration om mänskliga rättigheter 1948. Projektet inbjöds 2013 till ett samarbete med WHO.

www.surgicon.org

PRESS:

Välkommen att kontakta congress@surgicon.org

för login.

Hur formas en ny kirurg?