Franz Haas

Franz Haas – nischad producent från norra Italien

The Wine & Spirits Collective är väldigt glada över att inom kort kunna erbjuda viner från alpregionen Trentino-Alto Adige och producenten Franz Haas. Haas anses vara en av de absolut bästa vinmakarna i regionen som gränsar till Österrike och Schweiz och regionen går under namnet Sydtyrolen bland de tyskspråkiga invånarna.

Franz Haas är en veteran bland odlarna i regionen och vet precis hur han på bästa sätt ska använda sig av områdets speciella förhållanden. Här finns stora variationer med zoner av mikroklimat och jordarna karaktär kan skifta väldigt mycket även inom små områden.

Utöver att bemästra områdets speciella förutsättningar har Franz Haas dessutom lyckats mästerstycket att bli framgångsrik med svårodlad Pinot Noir, druvan som är hans främsta passion.

Redan 1999 insåg Franz Haas att odlingarna behövde flyttas till allt högre altituder på grund av klimatförändringar. Genom att odla på olika höjder mellan 350 och 900 meter över havsnivån, plantera tätt och använda kloner som ger låga skördeuttag, lyckas han fantastiskt väl med sina Pinot Noir-viner.

Idag arbetar Franz Haas med druvor från totalt 55 hektar, belägna på mellan 240 och 1 150 meter över havet. Han har alltid arbetat efter principen att använda minimalt med kemiska ämnen vid odling och gödning. De bästa årgångarna av Pinot Noir blir cuvéen Schweizer vars speciella etiketter är målningar av italienske konstnären Riccardo Schweizer.

Dagens Franz Haas är sjunde generationens vinmakare i företaget som sedan 1880 drivits av varje förstfödd Franz Haas.

Lepus 100 % Pinot Blanc

Vinet jäser delvis i temperaturkontrollerade ståltankar och en del i franska barriquer. Innan buteljeringen vilar vinet på jästfällningen under 5 månader för att addera mer komplexitet till vinet.

Ett fantastiskt vin från familjen Haas, en nyanserad Pinot Blanc med struktur och balans. Vinet är strålgult med gröna skiftningar. Fylligt och torrt vin med inslag av gula mogna äpplen, vild blommor och vit persika. Ett mycket välbalanserat vin med hög syra och en fin mineralitet med ett lång avslut.

Artikelnummer: 7564301

Pinot Nero

Vingården ligger på 350-900 meters höjd över havet och allt skördas manuellt. Efter en noggran selektering läggs druvorna i öppna ståltankar för alkoholjäsning med kontinuerlig nedtryckning av skalhatten. s.k pigiage. Vinet lagras sedan 12 månader på franska barriquer och ytterligare några månader på flaska innan vinet släpps till försäljning.

Delikat druvtypisk doft med syrlig frisk frukt såsom körsbär, hallon och nyanser av julkryddor, nejlika och kanel. Ett medelfylligt vin med läcker frukt i elegant balans med diskret fatkaraktär. Vinet upplevs friskt och livligt tack vare de eleganta och välbalanserade tanninerna.

Artikelnummer: 7605401

Linda Skalberg

Presskontakt Senior Brand Manager France, USA, South Africa, Spain, Chile and Germany. 0703668961

The Wine & Spirits Collective är en svensk vinimportör med stort fokus på ekologiska och hållbara produkter.

The Wine & Spirits Collective är ett kreativt företag med ett modernt tillvägagångsätt. En organisation som starkt tror på individen och att ständigt utmana sig själv och miljön vi befinner oss i. Vi är ett sammansvetsat team med kompletterande bakgrund och kompetens, som älskar det vi gör och känner oss lyckligt lottade att få arbeta med vår passion.

Vi importerar vin från hela världen med stort fokus på ekologisk produktion. Under de senaste åren har flertalet av våra produkter konverterats till ekologiskt certifierade, något som vi kontinuerligt arbetar med då vi anser att hållbar produktion är nödvändigt för kommande generationer. Miguel Torres brinner för frågor gällande social rättvisa, detta har även kommit att genomsyra vår svenska organisation. Som ett led i detta har vi löpande kommunikation med producenter i riskländer om socialt ansvar och ser till att deras produkter är rättvisecertifierade i den mån det går.

1998 startade Miguel Torres SA det svenska dotterbolaget Miguel Torres Sweden. Företaget har sedan dess drivits framgångsrikt och blivit en självklar aktör på marknaden. Mycket har hänt sedan 1998 och nya partners har blivit en del av företaget idag. 2017 bytte Miguel Torres Sweden namn till The Wine & Spirits Collective, som ett led i att tydligare profilera sig som en heltäckande importör på den svenska marknaden.

Kammakargatan 9A