Möt våren med sparris och riesling

Möt våren med sparris och riesling

Krispiga Rieslingar byter årgång lagom till att vårsolen tittar fram. 2019 års Dreissigacker Organic Riesling från Rheinhessen samt 2019 års Deep Roots från Pfalz. Två unga, friska rieslingviner att möta våren med och varför inte avnjuta till en läcker sparrisrätt, som “Sparris med grillade pilgrimsmusslor och nötsmör” enligt receptet nedan.

Dreissigacker Organic Riesling 2019 är ett ekologiskt fynd fyllt av fruktighet och frisk smak med toner av ananas, mineral, krusbär och citron. Den unga, dynamiska vinmakaren Jochen Dreissigacker är en av förgrundsfigurerna i den pånyttfödelse som regionen Rheinhessen genomgår sedan några år tillbaka. Han har successivt konverterat alla sina odlingar till ekologiska och förbättrat arbetet i vingårdarna med bland annat lägre skördeuttag och manuell skörd.

Artikelnummer: 2294

Deep Roots 2019

Jochen Dreissigacker är en av vinmakarna även bakom Deep Roots. Tillsammans med Stefan Winter och Philipp Wittman har Dreissigacker gått ihop ioch grundat3 Winner. Efter att ha varit med och omformat vinproduktionen i Rheinhessen har de rört sig vidare mot grannregionen Pfalz varifrån druvorna till Deep Roots kommer ifrån.

Artikelnummer: 5802

Groh Grauburgunder 2019

Blir du mer nyfiken på vad det moderna Rheinhessen har att erbjuda, kan ett tips även vara 2019 års Groh Grauburgunder från Weingut Groh. Här är det fjärde generationen som driver vingården i Bechtheim där jordmånen mestadels består av kalksten och är idealisk för pinotdruvor. Vinmakaren Axel Groh arbetar med att få terroir att spegla sig i vinerna och han pressar försiktigt och använder sig av modern teknik i vinmakningen.

Artikelnummer: 5551

Sparris med grillade pilgrimsmusslor och nötsmör

4 personer

12 gröna sparrisar

12 vita sparrisar

12 pilgrimsmusslor

salt och svartpeppar

smör till stekning

Nötsmör

1 schalottenlök

skal från vita sparrisar

2 dl vitt vin

1 dl vatten

75 g smör

50 g skalade hasselnötter

Till garnering

lite färsk dill

Gör så här:

Skölj alla sparrisar och bryt av de nedre träiga delarna av stammarna. Skala de vita sparrisarna med en potatisskalare och spar skalet.

Finhacka schalottenlöken och låt koka i vitt vin tillsammans med skalet från sparrisarna. Koka ner så nära på all vätska reduceras. Tillsätt vattnet och låt det koka ner till ⅓. Sila genom finmaskig sil över en skål och pressa ner så mycket vätska som möjligt. Rör ner smöret i den varma vätskan. Hacka hasselnötterna grovt och rosta dem lätt i en torr stekpanna. Rör ner dem i smöret och ställ åt sidan.

Koka de vita sparrisarna i en vid kastrull med lättsaltat vatten, i 5 minuter. Koka de gröna sparrisarna i 2 minuter.

Salta och peppra pilgrimsmusslorna och stek dem i smör eller grilla dem 1-2 minuter på varje sida. Fördela sparrisarna på 4 tallrikar och lägg pilgrimsmusslor ovanpå. Skeda över rikligt med nötsmör, garnera med lite dill och servera till ett väl kylt glas riesling.