Campofiorin 2020

Ny etikettdesign för Masi Campofiorin

Masi, det historiska Valpolicella-vinhuset som nyligen har firat 250 år, lanserar nu årgång 2020, den 55:e årgången av sitt ikonvin Campofiorin, med uppdaterad förpackning.

Förändringarna i etikettens utformning är återhållsamma och har en modern touch. Etiketten blir större med en grå bakgrund som förstärker de centrala delarna. Campofiorin är skrivet i rött med en diskret guldkant. En lyxig flaska har valts ut och på den röda flaskhalsen finns familjens klassiska symbol, ängeln med det latinska mottot 'Nectar Angelorum Hominibus'.

Masi´s VD Sandro Boscaini, även känd som Mister Amarone, var delaktig i skapandet av vinet 1964 och bidrog till den internationella framgångssagan.

"Det här är ytterligare ett steg framåt för vinet som skapade en sensation när vinet lanserades för närmare sextio år sedan. Campofiorin är resultatet av en idé som var enkel och samtidigt genial: ett kvalitetsvin av inhemska druvor från Veneto som genomgår genomgår en andra jäsning med 25 % pressrester från Recioto och Amarone, för att öka aromer och struktur och för att placera den mellan den lättillgängliga enkelheten hos en Valpolicella och komplexiteten hos Amarone. Campofiorin var startskottet till Ripasso och grunden till en ny kategori viner." - Sandro Boscaini

Campofiorin är originalet för vad som kallas en "Supervenetian" skapat av Masi 1964. Masi ägde en tid termen Ripasso som varumärke men idag är begreppet fritt att använda av andra producenter som uppfyller de krav som ställs.

Masi Campfiorin 2020
Art.nr: 5123
Ursprung: Veneto
Druvor: 70 % corvina, 25 % rondinella och 5 % molinara.
Lagring: 1,5 år på fat och 3 månader på flaska.
Doft & smak: Nyanserad, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, nougat, jordgubbar, salvia, vanilj och kanel.

Se i vilka Systembolaget-butiker vinet finns i HÄR.

Masi

Masi är ett av Italiens mest ansedda vinföretag och en huvudaktör på den italienska vinmarknaden. Hjärtat i verksamheten är den ursprungliga vingården Vaio di Masi, i hjärtat av distriktet Valpolicella, som familjen Boscaini köpte i slutet av 1700-talet. Vinhuset drivs än idag inom familjen. Idag omfattar Masi sjutton vingårdar i Valpolicella Classico-området, men man har även odlingar i Bardolino och Soave.

Emelie Pehrsson

Brand Manager