Miguel Torres Maczassek, Mirela Torres och Miguel A. Torres.

Torres är ”World’s Most Admired Wine Brand” för femte gången på elva år!

Torres har utsetts till ”World’s Most Admired Wine Brand 2021” av Drinks International. Tack vare sin genomgående höga kvalitet har det spanska, familjeägda vinföretaget åter intagit tronen som världens mest beundrade vinföretag. De som röstat är verksamma, professionella personer inom branschen – sommelierer, Masters of wine, vinagenter, skribenter och föreläsare från 48 länder världen över – och det är femte gången på elva år som Torres i hård konkurrens ror hem segern.

”Det här är verkligen ett erkännande som kan hjälpa oss på vägen mot återhämtning, vilken förhoppningsvis startar i år”, säger Torres vd Miguel Torres Maczassek.

Självklart firar han framgången med ett trevligt glas vin från familjens vinmarker: ”Att avnjuta ett glas vin känns just nu mer angeläget än någonsin eftersom det senaste årets prövningar har fått oss att inse hur viktigt det är att fira livet tillsammans med våra vänner och våra familjer”, säger Miguel Torres Maczassek.

Så varför inte hitta en anledning att höja bägaren, till exempel med ett glas Gran Coronas 2016 till en god matbit redan ikväll? Gran Coronas är det historiska namnet som familjen Torres registrerade redan 1907 och som sedan används till prestigeviner i Coronas-serien. Gran Coronas är en Torres-klassiker och ett av de finare exemplen på familjens visionära och okonventionella experimentlusta att arbeta med internationella druvor, något Torres gjort under mer än 50 år. Gran Coronas 2016 från appellationen D.O. Penedés är en blend gjord på Cabernet sauvignon och Tempranillo med två veckors jäsning på ståltank innan lagring i 12 månader på fransk ek.

Gran Coronas 2016 är intensivt mörkfruktigt med toner av blåbär, vinbär, peppar och integrerade fat. Balanserat och välstrukturerat med mogna tanniner. Passar utmärkt till långkok, kötträtter samt till hårdlagrade, smakrika ostar. Ett fantastiskt matvin redan nu men kan också lagras i 8-10 år.