Ekologiska Las Mulas lanserar en nyhet i sortimentet

Ekologiska Las Mulas lanserar en nyhet i sortimentet

I mars 2017 lanserar Miguel Torres Chile en nyhet i sortiment Las Mulas. Vinet är en Gewürztraminer med balanserad syra, härlig frukt med ett lätt kryddigt avslut. Namnet Las Mulas är en hyllning till de strävsamma mulorna som arbetar på de chilenska vingårdarna. Vinet är uppkallat efter djuren som är en del av ett omfattande kretsloppsarbete och bidrar med såväl fysiskt arbete som insektsbekämpning och gödning.Miguel Torres har valt att involvera djur under skörden för att få ett ökat kretsloppstänkande. Det är en viktig del i arbetet som gör sitt till det ekologiska jordbruket som ger druvorna till vinet.

Miguel Torres Chile som grundades år 1979 och är producenten bakom Las Mulas var först med att införa ny teknik i vinproduktionen, såsom jäsning i rostfria ståltankar och lagring på franska ekfat.
Chile är en vinmakares paradis och har ett perfekt klimat för att odla vin, med dess välmarkerade årstider och dagliga temperaturförändringar.
Med sina 65 hektar skördas ett flertal druvsorter på vingården, för sina vita viner odlas druvorna; Sauvignon blanc, Riesling, Chardonnay och Gewürztraminer som nu blir en del av Las Mulas sortiment.

Artikelnummer: 6021

Lanseringsdatum: 1 mars

Doft: tropisk frukt med inslag av ananas, lichi och en hint av aprikos.

Smak: fyllig, balanserad fruktsyra med inslag av honung, ananas och rosor.

Passar till: Östasiatiska och välkryddade rätter samt till andra sötsura rätter

För mer information, bilder eller annat vänligen kontakta Pretto PR: Showit Kidane, showit.kidane@prettpr.com

Miguel Torres Sweden

Miguel Torres Sweden har funnits i Sverige sedan 1998 och är ett dotterbolag till familjeägda, spanska Miguel Torres S.A. som 2015 fick den prestigefyllda utmärkelsen ”World's Most Admired Wine Brand” för andra året i rad av Drinks International. Torres Sweden levererar både till restaurang och systembolaget. I portföljen finns flera viner från våra egna vingårdar i Spanien, Chile och USA varav många sen länge är storsäljare på Systembolaget. Sedan ett par år tillbaka ligger stor fokus hos Torres Sweden att bredda sin portfölj och vi arbetar nu med ett flertal andra små familjeägda producenter, främst i Spanien, Italien och Frankrike. Liksom moderbolaget arbetar vi mycket med hållbarhetstänk och flertalet av våra producenter är ekologiskt certifierade. Familjen Torres har ett stort miljöengagemang och koncernen arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Bland annat energibesparing i form av solpaneler, vattenbesparingsåtgärder, förnybar energi, återvinning, koldioxidkompensation, fair trade och ekologisk odling med biologisk mångfald.