Prova champagne till årets kräftkalas

Länge har öl och snaps ansetts som givna dryckesval till kräftor, samtidigt är det många som inte gillar det men har svårt att välja vilket vin som skulle passa till kräftorna. Ett smakrikt vitt vin passar ofta bra men varför inte lyxa till det med champagne till årets kräftskiva? The Wine Company tipsar om vilken typ av champagne som blir en solklar vinnare till kräftorna.

Kräftornas något söta smak kombinerat med lagens sälta och tydliga dillsmak gör att det kan vara knepigt att hitta ett vin som passar. Och det är värt att tänka till lite extra, ett perfekt matchat vin gör stor skillnad för smakupplevelsen av såväl kräftorna som vinet. Kräftornas karaktäristiska smak passar ofta bäst med ett något kraftigare vitt vin som gärna lagrats på ekfat. Lagringen på ekfat ger rostaromer till vinet som passar till det salta i kräftorna och lagen. Satsa därför på en smakrik champagne, gärna vars druvor lagrats på ekfat, för en garanterat lyxigare kräftskiva.

– Många föredrar vin framför öl och snaps men känner en osäkerhet kring vad som passar. Kräftor funkar utmärkt med vin eller champagne, samtidigt som de kräver lite extra eftertanke gällande dryckesval. Våra svensktalande vinkonsulter hjälper gärna till med vin- och champagnetips inför kräftskivan, säger Eckhard Hillman, Weinakademiker hos The Wine Company.

The Wine Companys champagnetips till kräftskivan

Champagne Heidsieck Monopole

Detta är en extra torr champagne med fina nyanser av vita blommor, kanderad frukt med en angenämt ihållande smak av citrusfrukter och gröna äpplen. Den har en diskret sötma och är mycket välbalanserad.

Artikelnummer: 547289
Pris: 249 kronor

Champagne Sophie Baron

Grande Réserve Sophie Baron är en klassisk champagne. Fina nyanser av mognad och trä visar att den ädla drycken innehåller en stor del reservevin. Smaken är väl balanserad med en ädel fruktarom samt inslag av honung, kola och rostarom. En harmonisk och fin champagne.

Artikelnummer: 695695
Pris: 179 kronor

Champagne Jacquart Cuvée Mosaique
Detta är en karaktärsfull champagne med mångsidig arom från kanderade aprikoser, rostat bröd och lindblommor. Det regelbundna pärlandet passar bra till den fylliga kroppen. Mosaïque Brut är krämigt fräsch, mycket harmoniskt och exakt balanserat. Betygsatt med 20 av 20 poäng av den franska vinguiden Les Sommeliers Vins.

Artikelnummer: 722844
Pris: 229 kronor

• vintips
  • champagne
  • kräftor
  • kräftskiva

The Wine Company är en helt ny aktör på den svenska marknaden för vin på nätet. Bakom satsningen står den ledande vinleverantören Hawesko Group. I sortimentet finns ett brett utbud av rött vin, vitt vin, rosévin, mousserande vin och champagne från regioner och druvor som är populära bland svenskarna. Viner som passar till alla typer av tillfällen och som normalt inte finns på Systembolaget. Bland guldkornen märks exempelvis det franska vinet Rothschild (Lafite)Merlot samt Monsanto Chianti från Italien.