The Wine Company guidar: Så anordnar du en vinprovning hemma

Hösten är snart över och vintern stundar med både mörker och kyla. Tiden för att kura ner oss med varma filtar och tända ljus är här. Och vad passar inte bättre då än att flytta in de sociala sammanhangen? Ta tillfället i akt och bjud hem dina vänner på en proffsig vinprovning. Den onlinebaserade vinshoppen The Wine Company har gjort en guide om hur man anordnar en riktig provning av olika sorters vin hemma.

Färg, doft och aromer. Vad är egentligen rätt och vad är fel? Att veta mer om vinet som serveras är onekligen något som intresserar många. Och faktum är att det går att träna upp smaklökarna utan att vara någon expert. För att fler ska ta steget och lära sig mer, är en vinprovning ett perfekt tillfälle att bredda sin kännedom. Samla vännerna och håll en tillsammans. Med hjälp av The Wine Companys vinprovningsguide går det enkelt att testa drycken i sitt eget hem.

Guide vinprovning
Förbered vinprovningen med rena vinglas, vitt underlag och bra ljus. Ta fram papper och penna för att kunna skriva ner intryck och eventuellt spottkoppar för de som inte vill svälja drycken. Vid provning av flera viner är det att föredra. Erbjud även vatten och bröd för gästerna att neutralisera smakerna i munnen med. Välj ut de viner som ska provas och arrangera de i följande ordning: vitt till rött, lätt till tungt, mjukt till strävt eller ungt till gammalt. Undvik parfym och starka dofter för att frigöra näsan till vinet. Ät helst inte stark mat före en vinprovning.

1. Första steget i en vinprovning är att avgöra färgen på vinet. Färgen i sig är inte viktigt men den berättar mycket om vinet, åldern, druvsorten och vinets kropp.
  2. Nästa steg är att lukta på vinet. Genom att snurra på glaset frigörs aromer och doften blir tydligare. Ett vin har många olika dofter, genom att sortera ut dem förenklar det att hitta rätt beskrivning. Är den fruktig, blommig, kryddig eller kanske träig?
  3. Det roligaste steget... ta en rejäl klunk och identifiera smakerna medan vinet rullas runt i munnen. Dra in luft genom vinet (sörpla) för att syresätta det ytterligare och försök få fram aromer och smak. Andas sedan ut genom näsan. Detta bidrar till största möjliga smakupplevelse. Försök identifiera texturen i vinet, är det torrt eller strävt? Lätt, tunt, fylligt eller kraftigt?
  4. Nu är det dags att analysera intrycket av vinet och dela ut ett personligt omdöme. Gå igenom gemensamt vad ni kände inför lukt och smak samt helhetsintrycket.

– Att hålla i en vinprovning passar utomordentligt som helg och höstnöje. Det är en trevlig aktivitet att bjuda hem vänner till, att samtidigt få upptäcka och lära sig mer om vin tillsammans. För enkelhetens skull kan det vara bra att ha ett tema på provningen, eller varför inte ha ett genomgående tema på hela kvällen? Italien är alltid en succé. Nedan exempel tycks vara en favorit i de svenska hushållen, valpolicella, ripasso och amarone-provning.

The Wine Company erbjuder en rad olika provpaket som passar utmärkt för avsmakning. Med en smidig hemleverans slipper du bära de flaskor som lätt blir många vid en vinprovning. På vår blogg erbjuder vi dessutom en mer detaljerad guide för den som vill utveckla sin vinkunskap, säger Linda Sorby, Marketing Manager på The Wine Company.

Här är vinerna som passar perfekt till italienskt tema för vinprovning hemma:
Costallina Prosecco
Prosecco DOC Treviso
Costallinas sprudlande nyhet som sätter an tonen för resten av kvällen. Det lätt pärlande vinet har en livlig struktur och en klassisk doft av gröna äpplen, grapefrukt och akaciablommor. Känslan i gommen är angenämt frisk. Proseccon är fyllig med harmoniska smaker. Ett magnifikt italienskt vin av premiumkvalitet.
Karaktär: Lätt och fruktigt.
Art.nr.: 206914 Pris 109 kr

Tenuta Novare Valpolicella Classico
2016 Valpolicella DOC Classico Bertani Domaines
Färgen på detta vin är karakteristiskt körsbärsröd och lätt transparent. Doften är intensivt fruktig med aromer av körsbär, röda björnbär och röda vinbär – samt inslag av färska örter. Smaken är typisk för Valpolicella: mild och behagligt torr med runda, sammetslena tanniner, härlig körsbärsfrukt och fin längd.
Karaktär: Fruktigt och mjukt.
Art.nr.: 899079 Pris: 149 kr

Colle Moro Ripasso
2013 Valpolicella Superiore DOC Sartori
Få vinproducenter i Valpolicella inger samma respekt som familjen Sartori. De har en lång historia i regionen och har i hög grad påverkat utvecklingen där. Ripasso Colle Moro är ett typiskt exempel på Sartoris unika vinstil. Det är ett kraftfullt, elegant, aromatiskt och fint strukturerat vin med en särskild intensitet som kommer av den andra jäsningen på jästrester från amarone.
Karaktär: Kraftigt och kryddigt.
Art.nr.: 183478 Pris 129 kr

Montecampo Amarone
2013 della Valpolicella DOC
Det här är ett typiskt amarone från Zonin med en doft av mörka bär, fläder, kryddor och en hint av tobak. Den fylliga smaken domineras av toner som cassis och choklad. Druvorna till amarone torkas i minst tre månader innan de pressas. Tack vare att vattnet i druvorna försvinner blir vinet oerhört koncentrerad och intensivt.
Karaktär: Sammetslent och fylligt.
Art.nr.: 609106 Pris 298 kr

Linda Sorby, Marketing Manager Sverige