The Wine Companys sommelier tipsar: Så kombineras måltiden med rosévin

Ljusare dagar, fåglar som kvittrar och restauranger som börjat damma av sina uteserveringar. Efter en rekordkall vinter med sibirisk kyla har flera vårtecken äntligen börjat visa sig. Och vad har blivit mer synonymt med våren om inte fulla uteserveringar med solglasögonprydda människor och roséfyllda glas? Inför årets stora rosésäsong presenterar The Wine Company fyra viner som passar utmärkt till våren- och sommarens alla måltider.

Rosévin är inte en blandning av rött och vitt vin som det ofta skojas om. Den framställningsmetoden är endast tillåten för rosé-champagne. Faktum är att rosévin många gånger produceras på samma sätt som vitt vin. Skillnaden är att de använder blå druvor istället för gröna där skalen får ligga och dra betydligt längre för att avge färg.

Rosévinet har länge tampats med ett tveksamt bemötande och inte tagits på lika stort allvar som vin i den vita eller röda kulören. Dock spår många just nu att premium och kvalitets-rosé är något som kommer bli trendigt 2018 och växa de närmaste åren. Även i den gastronomiska världen har det varit tunt med tips på hur drycken bäst kombineras med mat. Något som dock håller på att förändras. Nu talas det nämligen allt mer om gastronomiskt rosévin och producenterna har börjat experimentera för fullt. Så hur ska du egentligen tänka när du kombinerar den somriga drycken med mat?

– Rosé är den perfekta sommardrycken och ett trevligt sällskapsvin som passar bra till allt ifrån sallader, kyckling och fisk till charkuterier, lättare kötträtter och grillade skaldjur. Det ljusa rosévinet har blivit väldigt trendigt de senaste åren och passar fint till syrliga, salta och örtiga rätter. Såsom sashimi, bläckfisk och grillad fisk. De ljusare vinerna från Sydfrankrike passar väldigt bra till just franskinspirerad mat såsom Niçoise eller bouillabaisse, säger Linda Sorby, Marketing Manager på The Wine Company.

– När det kommer till de mörkare och lite sötare rosévinerna med lägre syra görs de ofta i varma länder av mognare druvor. De är ofta saftiga och har mer smak och tål därför mer substans, kryddor och hetta i maten, gärna med lite sötma. Därför passar de ofta bra till asiatisk mat och grillat kött, fortsätter Linda.

Linda Sorby, Marketing Manager Sverige
Tel: +46 70 – 671 98 59, E-post: lindamesorby@gmail.com

Peter Larsson, presskontakt på Agency
Tel: +46 73 – 66 40 448, E-post: peter@agency.se

The Wine Company listar rosévinerna som passar sommarmaten:

Villadoro Bardolino Chiaretto - 2016 Bardolino Chiaretto DOC
Bardolino Chiaretto är ett väldoftande rosévin med toner av röda frukter och utsökta blomtoner. Det har en lysande rosa färg och den fina fruktigheten som är typisk för ett vin från Gardasjön.
Det här torra vinet passar lika bra som aperitif som till fågelrätter och fisk, till exempel en grillad lax eller en enkel pasta.

Pris 99 kr
Artikel-nr: 805078

Château Rochesoleil - 2016 Côtes de Provence AOP
En sydfransk rosé ska vara precis så här frisk och naturligt torr. Vid medelhavskusten i Provence fram ställs ett sympatiskt och tillgängligt vin med tydliga aromer av hallon, färska fikon och spröda vår blommor. Väl kylt blir det ett perfekt sommarvin till medelhavsrätter med färska grönsaker som stekts lätt i olivolja eller grillad bläckfisk

Pris: 119 kr
Artikel-nr: 854088

Urmeneta Rosé - 2017 Valle Central
Det här aromatiska rosévinet kommer från en av Chiles äldsta vingårdar. I cuvéen blandas cabernet sauvignon-druvan med en mindre mängd syrah. Resultatet är ett hänförande vin med doft av hallon, röda vinbär, passionsfrukt och apelsinblommor. I gommen fram träder aromer av grön paprika som en fin kontrast till den fylliga frukten. Passar till grillad hamburgare med sötpotatis pommes, eller sallader med melon, feta och parmaskinka.

Pris: 89 kr
Artikel-nr.: 842207

Andiamo ICE Rosato - Veneto IGT
Rosévinet pärlar fint i glaset med klirrande isbitar och några röda vinbär som dekoration – en perfekt, fruktig sommardrink! Andiamo Ice Rosato från Veneto hänför med aromer av hallon och jordgubbar och en härligt frisk karaktär. Lätt, livligt och okomplicerat – som en sommar i Italien! Passar som aperitif, till rabarberpaj eller varför inte till bär som plockats direkt från trädgården.

Pris: 119 kr
Artikel-nr. 208867