Butikskommunikation hos The Body Shop i samarbete men Ungarelationer.se under Black Friday 2020.

Kampanj för att motverka killars våld mot tjejer visar högt kundengagemang - nära tredubblade målet!

The Body Shop och Ungarelationer.se inledde sitt samarbete under våren 2020 som en reaktion på det ökade våldet mot kvinnor och tjejer som rapporterades både globalt och lokalt till följd av självisolering och lockdown. UN Women har under året kallat det ökade våldet mot kvinnor och för en skuggpandemi.

Globalt startades #IsolatedNotAlone, en kampanj i samarbete mellan The Body Shop och ägargruppen Natura &Co; Aesop, Avon och Natura.

Ungarelationer.se grundaren och organisationen 1000 Möjligheters Generalsekreterare Zandra Kanakaris lyfte att stödplattformen i Sverige såg ett ökat tryck och att unga tjejer riskeras att i högre grad utsättas för både våld och kontroll i och med läget med nedstängning i Sverige.

Målet med samarbetet var att bidra till kännedom om, och verktyg för, att motverka killars våld mot tjejer genom att använda The Body Shops alla kanaler för att nå ut med budskapet och lyfta den brinnande samhällsfrågan.

Det startade som en informativ kampanj för att kommunicera med de många berörda människor, både de som är utsatta, de som utsätter och de som står bredvid, som The Body Shop når via sina plattformar genom hemsida, nyhetsbrev till alla kundklubbsmedlemmar och på Facebook, och utvecklades under hösten med ett monetärt mål för kampanjen.

Under Black Friday veckan valde Ungarelationer.se och The Body Shop att istället för erbjudanden visa svarta fakta som påvisade att var fjärde svensk tjej är utsatt för våld i sin relation.

Ungarelationer.se var också kampanjpartner i Sverige för julens globala The Body Shop kampanj - Come Together Act Together- vars fokus 2020 var att lyfta de organisationer som arbetat med att göra skillnad under det utmanande året som gått. Alla kunder bidrog genom att handla under perioden 13 oktober - 31 december, och till donation bidrog även på en öronmärkt gåva där 50 kronor per såld produkt ingick. Till det kom en till faktor i form av kundernas möjlighet att jämna upp sina köp.

Målet var att donera minst 250.000:-.

Givet rådande läge och minskad trafik i hela butikskedjan så var det inte självklart att målet skulle  nås men med ett otroligt starkt engagemang från alla butiker och kunder överträffades målet och landade på 737.000:- som doneras till Ungarelationer.se och deras viktiga arbete för våldsfria relationer.

Felicia Mellskog, Butikschef, The Body Shop Fredsgatan, Göteborg.

Den butik i Sverige vars kunder engagerade sig allra mest sett till donationer var Fredsgatan i Göteborg där butikschef Felicia Mellskog och hennes team har öppnat samtalet om killars våld mot tjejer med alla sina kunder. Felicia berättar;

"I mitt team pratade vi ihop oss väldigt mycket inför kampanjen, utbildade oss och använde de verktyg vi fick av Ungarelationer.se. Vi är många medarbetare som brinner för frågan och att göra skillnad varje dag på jobbet, så kundmötet gick oväntat lätt. Vi anpassade kommunikationen till hur varje kund var öppna för att samtala och visade på att alla bidrag räknas. De flesta av våra kunder är redan insatta i problematiken och har antingen själva erfarenhet av våld eller känner någon som varit eller är utsatt. Många manliga kunder visade engagemang och ville bidra, vilket känns otroligt positivt. Fantastiskt att vi tillsammans lyckats samla in så mycket pengar och sprida budskapet om våld mot flickor och kvinnor."

Zandra Kanakaris på Ungarelationer.se lyfter vikten av att frågan får ta plats överallt;

"Arbetet mot mäns och killars våld mot kvinnor och tjejer måste ske i alla rum, på olika forum och i många olika sammanhang. Därför är vi så glada över att The Body Shop visat mod och ledarskap genom sitt tydliga engagemang för frågan i samarbetet med oss på Ungarelationer.se. Genom att inte rygga för det svåra utan tvärtom visa tydligt på det samhällsproblem som killars våld mot tjejer innebär har vi tillsammans spridit budskapet och både folkbildat och samlat in donationer. Vi hoppas att många fler företag tar efter The Body Shops exempel, det behövs! Ett stort varmt tack till alla er tusentals kunder för engagerade samtal och så generösa bidrag! Tillsammans fortsätter vi kampen mot killars våld mot tjejer och för ett jämställt samhälle fritt från våld!"

Läs mer om Ungarelationer.se och hur alla kan bidra här.

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns över 3 000 The Body Shop-butiker i över 70 länder.

The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2020  utnämndes The Body Shop för andra året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet.

Forever Against Animal Testing

The Body Shop och Cruelty Free Internationals djurrättskampanj Forever Against Animal Testing blev världens största namnsinsamling med över 8,3 miljoner underskrifter för ett globalt förbud mot kosmetikatester på djur.

Namninsamlingen lämnades in till FN-organet Global Compact i oktober 2018 för att bidra till hållbarhetsmål 12 (SDG 12) – Hållbar Konsumtion och Produktion. Målet är att inom en snar framtid säkerställa ett globalt förbud som omfattar de länder som idag saknar lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.