Let your confidence shine, not your skin - Matte Clay som vegansk trio

Let your confidence shine, not your skin - Matte Clay som vegansk trio

Nu kan du visa din strålande glöd utan glans med The Body Shops nya veganska Matte Clay Concealer och Matte Clay Powder. Dessa ultralätta tillskott bildar en effektiv makeuptrio med Matte Clay Foundation. Med hjälp av rhassoullera och Community Trade-producerad tea tree-olja ger de en hållbar täckning som låter huden andas i en klarare, fräschare look och känsla.

Upptäck The Body Shops 3-stegsrutin med vegansk make-up för en lättsam och fräsch känsla!

STEP 1 - MATTE CLAY FOUNDATION

Applicera ultralätta Matte Clay Foundation (efter rengöring och fuktighetsbevaring) för en heltäckande matt finish som låter huden andas i 24 timmar. Finns i tio nyanser.

STEP 2 - NEW MATTE CLAY CONCEALER

Kombinera denna svett- och fukttåliga concealer med Matte Clay Foundation eller använd separat för en snabbtorkande, hållbar finish och naturlig look. Finns i tio nyanser.

Matte Clay Foundation 100ml, 155:-, Matte Clay Concealer 1,5g, 85:-

STEP 3 - NEW MATTE CLAY POWDER

Ett sebumabsorberande puder som du använder separat eller ovanpå Matte Clay Foundation för att täcka ojämnheter i en högtäckande matt finish. Finns i sex nyanser.

Matte Clay Powder 10g, 135:-

COMMUNITY TRADE TEA TREE OIL FROM KENYA

Matte Clay-produkterna är berikade med hållbart producerad tea tree-olja som The Body Shop köper från sin Community Trade-partner Kenya Organic Oil Farmers Association (KOOFA). Samarbetet bidrar till att över 550 småskaliga jordbrukare i Mount Kenya National Park får en stadig inkomst och möjlighet att finansiera lokala samhällsprojekt, samt utveckla hållbara jordbrukssystem – till exempel värmekällor med skal från macadamianötter, där tea tree-bladen ångdestilleras redan inom 12 timmar efter skörd för att utvinna den högklassiga oljan.

I BUTIK AUGUSTI 2018

The Body Shop är ett globalt skönhetsvarumärke som grundades i engelska Brighton 1976 av Anita Roddick och gick i täten för filosofin att företagande kan vara en kraft för gott.

Det är fortfarande drivkraften och målet är att bli världens mest etiska och hållbara företag. The Body Shop ägs sedan 2017 av sydamerikanska B-corp klassade Natura och ingår tillsammans med Aesop i den medvetna skönhetsgruppen Natura &Co.

The Body Shops produkter för hudvård, hårvård och makeup är naturligt inspirerade, av hög kvalitet och tillverkade etiskt och hållbart. Idag finns fler än 3 000 The Body Shop butiker i 60 länder.

2017 utnämndes The Body Shop till Sveriges mest hållbara varumärke inom Kläder & Skönhet i undersökningen Sustainable Brand Index™. 2018 fick företaget utmärkelsen Sveriges bästa kundbemötande av Daymaker Index.

Enrich Not Exploit ™

The Body Shops globala CSR-strategi - Enrich Not Exploit ™ ligger till grund för varje del av verksamheten och stödjer målsättningen att bli världens mest etiska och hållbara globala företag.

Djurrättskampanjen Forever Against Animal Testing startade 2017 med uppdraget att samla in 8 miljoner namn för att genom FN påverka och stoppa djurförsök inom kosmetika överallt i världen. På ett år har uppropet växt till världens största någonsin i frågan. Målet är ett globalt förbud som även gäller de 80 % av världens länder som idag saknar lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.

The Body Shop utökar även projektet Re-Wilding The World som går ut på att skydda och återskapa biologiska korridorer, biobroar, mellan frisk regnskog och på så sätt länka ihop isolerade arter av hotade djur och växter. Målet är 75 miljoner kvadratmeter biobroar fram till 2020.

Madeleine Tjernström

Presskontakt Activism and Communications Coordinator Public Relations, Social Media and Events Sweden

OM THE BODY SHOP. Globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 3 000 The Body Shop-butiker i över 75 länder. The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2022 utnämndes The Body Shop för fjärde året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa. 8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt. Nu när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till det pågående initiativet Save Cruelty Free Cosmetics - ett Europeiskt Medborgarinitiativ för att samla en miljon höjda röster och hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara helt veganskt och certifierat av The Vegan Society senast 2023.