Community Trade, ett av skönhetsindustrins starkaste program för rättvis handel.

Power to the People - 30 år av Community Trade

The Body Shops grundare, Anita Roddick, trodde helt och fullt på att ge människor kraft att förändra. Hon banade väg för Community Trade med initiativet Trade Not Aid 1987, med avsikten att ge behövande samhällen en hjälp att ta sig upp, snarare än bistånd. Teddy Exports i Indien var den allra första Community Trade-leverantören som The Body Shop arbetade med, och samarbetet fortsätter än i dag, med ett brett urval av presenter och accessoarer av hög kvalitet.

30 år senare går The Body Shop fortfarande i täten för etisk handel. Community Trade fortsätter att vara ett av skönhetsindustrins starkaste program för rättvis handel. Tack vare stödet från kunderna kommer The Body Shop i slutet av 2017 ha 23 stycken Community Trade-producerade ingredienser plus accessoarer och presenter från 30 olika leverantörer i 22 olika länder.

The Body Shop erbjuder pålitliga och naturligt inspirerade produkter till sina kunder, i enlighet med de tre målen med dagens Community Trade-program: att transformera utsatta samhällen runt om i världen, att bevara traditionella skördar och odlingsmetoder, och att arbeta för hållbart lantbruk. Programmet utmanar typiska lantbruksmetoder, inklusive användandet av konstgödsel och bekämpningsmedel, låga löner och icke-hållbara arbetssätt som kan leda till förlust av livsområden och dåliga arbetsförhållanden.

“Community Trade ligger i The Body Shops DNA, och vi skulle inte vara det företag vi är idag utan det. Som en del av vårt åtagande Enrich Not Exploit™, och när vi ser mot framtiden, kommer Community Trade bara att bli större och viktigare. Det är ett bra exempel på hur vi kan utmana industrinormer, och vi är mycket stolta över vadvi har uppnått under de senaste 30 åren. Nu ger vi oss på 30 nya år av det här livsförändrande programmet!” Will Stephens, Head of SustainableSourcing, The Body Shop

SPÄNNANDE NYA INGREDIENSER SOM HJÄLPER TILL ATT SKYDDA MILJÖN

Som en del av åtagandet Enrich Not Exploit™ kommer The Body Shop att fördubbla sitt Community Trade-program – upp till 40 ingredienser år 2020. Det kommer upp till 40 000 ekonomiskt sårbara människor runt om i världen dra nytta av. The Body Shop ger tillgång till långvarig och pålitlig handel med stabila priser.

Under 2017 tillkommer MANDELOLJA från spanska regionen Alicante, BANANPURÉ från Ecuador, BRITTISK ROSENESSENS från rosor som odlats ekologiskt i engelska Herefordshire och MANGOKÄRNOLJA från Indien.

The Body Shop är stolta över att gå i täten för kosmetikaingredienser från hotspots – områden med höga nivåer av hotad biologisk mångfald. Genom att köpa in ingredienser på det här sättet hjälper The Body Shop till att skydda hotade livsområden och de lokala samhällen som är beroende av dem. Genom hållbar utveckling strävar man efter att bevara de här ekologiskt viktiga områdena för kommande generationer.