Strong skin powered by a tiny flower – nya Edelweiss är här!

Strong skin powered by a tiny flower – nya Edelweiss är här!

Den globala bästsäljande hudvårdsserien Drops of Youth får en makeover med ny formula, ny förpackning och nytt namn. Serien får även två nya tillskott till familjen – en vårdande Intense Cream och en Cleansing Concentrate i gel-konsistens.

THE TINY FLOWER WITH ALL THE POWER
Edelweiss är nya namnet på bästsäljande hudvårdsserien Drops of Youth som nu presenteras i en ny, mer koncentrerad formula med extrakt från den motståndskraftiga blomman edelweiss som huvudingrediens i alla produkter i serien. Edelweiss växer i brutala omgivningar i Alperna – den njuter av extrema vindar, snö och regn och skyddar och reparerar sig själv tack vare sina naturliga antioxidanter, bland annat leontopodisk syra som bara produceras när blomman utsätts för stress. Blommans antioxidantiska kraft har även använts inom folkmedicin i århundraden. Edelweissens egenskaper har också kunnat visa sig bidra till att vårda hudens naturliga barriärer och ge huden en lenare yta.

RESPOSIBLE INGREDIENTS THAT HARNESS THE POWER OF NATURE
Produkterna tillverkas enligt strikta principer för ”grön kemi”. Edelweissblommorna odlas ekologiskt och skördas för hand. Blommorna odlas med omsorg och respekt i områden där de inte är hotade och odlingen sker med respekt för den biologiska mångfalden i Alperna. Utvinningen sker helt utan kemikalier, först genom att växten torkas och sedan destilleras i en förnybar process.

Francois Paul, som är The Body Shops leverantör och expert på edelweiss, säger: “Jag är passionerat engagerad i den här processen eftersom den är ekologisk, tar ansvar och dessutom får fram den bästa formulan. Edelweissblomman skördas mitt i blomningen för att maximera effektiviteten i de aktiva antioxidantiska egenskaperna, inklusive fenolsyra och flavonoider.”

DROPS OF YOUTH IS NOW EDELWEISS
Förutom den ökade koncentrationen av just edelweiss så är namnbytet av serien en del av att gå tillbaka till varumärkets rötter från grundaren Anita Roddicks kampanjande för mänskliga rättigheter och miljö men också för självkänsla. Hon rev upp normer i skönhetsindustrin och tog ställning mot anti-ageing och sa bland annat: "Om du inte vill få rynkor skulle du ha slutat le för längesen".

MEET THE EDELWEISS LINE-UP
Den nya och förbättrade serien har fått en ny formula med dubbel koncentration av edelweiss i samtliga produkter. Stamceller och nu även extrakt av edelweiss som innehåller hårt arbetade antioxidanter, kombineras i alla produkter.

Bland Edelweiss-produkterna hittar du fortfarande storsäljaren Concentrate och flera andra favoriter från Drops of Youth™-serien, men den har också utökats med två nya produkter – Edelweiss Cleansing Concentrate och Edelweiss Intense Smoothing Cream. I nya formulan av Concentrate och sprillans nya Intense Cream hittar vi även peptider som ny ingrediens – som har en förmåga att återfukta, friska upp hudens försvar och barriärfunktion, och på The Body Shop tillverkar vi peptiderna av ris som är av naturligt ursprung.

NYHET: Edelweiss Cleansing Concentrate 100 ml / 195:-
En fräsch och lätt rengörare med gel-konsistens som tar bort dagens smuts och föroreningar från miljöstressad hud. Lämplig för alla hudtyper, även den känsliga.

NYHET: Edelweiss Intense Smoothing Cream 50 ml / 395:-
Vårdande kräm med rik formula för återfuktning i upp till 48 timmar, som kan användas både som dag- och nattkräm. Den är berikad med bland annat peptider och är perfekt för torrare hudtyper.

Edelweiss Daily Serum Concentrate 30 ml / 395:-, 50 ml / 525:-
En uppdatering av den tidigare bästsäljande favoriten, nu berikad med leontopodisk syra som är en känd antioxidant. Serumet är även berikat med hyaluronsyra, peptider och Community Fair Trade-moringafröolja från Rwanda.

Edelweiss Eye Serum Concentrate 10 ml / 295:-
Ett lätt och flytande koncentrat som hjälper till att fräscha upp den känsliga huden kring ögonen och minska intrycket av fina linjer. Används som ögonkräm, eller som ett ögonserum innan applicering av Bouncy Eye Mask.

Edelweiss Smoothing Day Cream 50 ml / 345:-
En lätt, fräsch och snabbabsorberande dagkräm berikad med återfuktande hyaluronsyra och vårdande moringafröolja.

Edelweiss Bouncy Jelly Mist 57 ml / 265:-
Den här lätta gel-sprayen vårdar huden från effekterna av blått ljus2, och är berikad med buddleja extrakt och moringafröolja.

Edelweiss Serum Concentrate Sheet Mask 21 ml / 75:-
Få en intensiv fuktboost under 15 minuter två gånger i veckan med den här nedbrytbara sheetmasken. Ingredienserna är liksom serumet 99% av naturligt ursprung.

Edelweiss Bouncy Eye Mask 20 ml / 295:-
Ge huden runt ögonen en återfuktande och svalkande treatment med den här ögonmasken som nu är berikad med bland annat ceramider och gurkextrakt.

Edelweiss Liquid Peel 100 ml / 265:-
Mild exfoliering med en gel-to-peel formula, berikad med återfuktande hyaluronsyra. Använd två gånger i veckan.

Edelweiss Bouncy Sleeping Mask 75 ml / 395:-
En rejält återfuktande nattmask med gel-konsistens som innehåller bland annat vårdande och antioxidantrik moringafröolja.

INNER RESILIENCE FOR OPTIMUM SKIN HEALTH
Psykodermatologi studerar förhållandet mellan huden och den psykiska hälsan. En viktig del av det här är effekten av stress och psykisk hälsa på huden (och tvärtom). Därför har vi på The Body Shop slagit oss ihop med psykodermatologen dr Alia Ahmed — för att förstå hur vi kan bygga på vår inre motståndskraft och blomstra, precis som edelweissblomman.

Dr Alia Ahmed säger: “Jag är så oerhört glad för samarbetet med The Body Shop. Väldigt få skönhetsföretag har respekt för förhållandet mellan vår känslomässiga hälsa och vår huds hälsa. Den naturliga åldrandeprocessen kan skapa rädsla och ängslan, särskilt hos kvinnor. Vi måste ändra på det här. Hudvård ska inte skapa rädsla, den ska få oss att känna oss kraftfulla och hjälpa oss att känna oss trygga.” Här är hennes bästa tips för att hjälpa dig att vårda huden både från insidan och utsidan:

1. GÖR INRE MOTSTÅNDSKRAFT TILL EN DEL AV DIN HUDVÅRDSRUTIN
När du känner dig stressad ökar nivåerna av kortisol i kroppen. Stressresponsen ändrar både produktionen och nedbrytningen av kollagen, proteoglykaner och elastin, som alla är byggstenar för huden. Utan de här naturliga hudstöden kan du snabbt tappa elasticitet och fasthet i din hud. Stress påverkar också hudens naturliga barriär så att den blir mindre effektiv på att läka småsår och på allmänna dagliga reparationer. Trots de tuffa omgivningarna som edelweiss växer i så mår den bra och blomstrar. Att hantera stress effektivt och att öka din inre motståndskraft borde vara en given del av din hudvårdsrutin.

2. ODLA EN GOD SÖMN
När du lider av sömnbrist tolkar din kropp det som stress. Det startar ett helt inflammatoriskt svar som verkligen ställer till det för din hud. På natten ligger stresshormonet kortisol naturligt lågt, och det gör att natten är den perfekta tiden för kroppen att reparera all den skada den utsatts för under dagen. Prioritera sömn och odla en god sömnrutin. Grundläggande är att du stänger av alla skärmar minst en timme innan du ska gå och lägga dig, att låta sinnet varva ner och gå och lägga dig samma tid varje dag när du kan. Tro mig, din hud kommer att tacka dig.

3. SJÄLVKÄRLEK SYNS PÅ HUDEN
Människor kan verkligen vara hårda mot sig själva och sitt utseende. Att tala illa om sig själv skapar verkligen stress, som — återigen — påverkar hur du producerar kollagen, proteoglykaner och elastin, hudens byggstenar. Skär ner på självkritiken när du applicerar dina produkter, och gör det till en mini-självkärleksrutin istället! Ge dig själv en kärleksfull ansiktsmassage där du njuter av dina underbara hudvårdsprodukters konsistens och doft. Det hjälper inte bara till med cirkulationen utan ger dig också en chans att checka in med dig själv. Självkärlek bygger inre motståndskraft och det syns på din hud.

__________________________________________________________________________________

VEGAN, CRUELTY FREE & FOREVER AGAINST ANIMAL TESTING. I BUTIK 6 SEPTEMBER.

OM THE BODY SHOP. Globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 3 000 The Body Shop-butiker i över 75 länder. The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2022 utnämndes The Body Shop för fjärde året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa. 8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt. Nu när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till det pågående initiativet Save Cruelty Free Cosmetics - ett Europeiskt Medborgarinitiativ för att samla en miljon höjda röster och hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara helt veganskt och certifierat av The Vegan Society senast 2023.