The Body Shop ny samarbetspartner för menscertifieringen ”ett MENSkligare arbetsliv”!

Nu tar organisationen MENSEN nästa steg med sitt koncept “ett MENSkligare arbetsliv” i samarbete med The Body Shop och flera fackförbund. Under 2020 kommer The Body Shop vara med och bidra till utveckling av material och metoder för utbildningar med fokus på arbetslivet.

”Ett MENSkligare arbetsliv” innefattar bland annat den menscertifiering som lanserades 2019 och fick stort genomslag. MENSEN strävar nu efter att nå ut till fler delar av arbetslivet med initiativet. Som samarbetspartner kommer The Body Shop att fungera som projektets pilotarbetsplats och bidra till utvecklingen av utbildningsinnehåll.

“Vi ser fram emot att bli ett av de första företagen som menscertifieras och att bidra till utvecklingen av det viktiga arbetet som organisationen MENSEN gör. The Body Shop drivs till stor del framåt av kvinnor för kvinnor, och mens är en central fråga för oss som inkluderar alla som menstruerar, oavsett könsidentitet. Vi vill bidra till att lyfta menstabun - ett globalt problem som vi kommer att adressera på många marknader inom en snar framtid” säger Matilda Wiechel, Activism & Communications Manager, The Body Shop Sverige och Danmark.

Klara Rydström, projektledare på MENSEN förklarar att målet med projektet är att ta fram ett flertal utbildningsformat inom ramen för det övergripande konceptet “ett MENSkligare arbetsliv”. Konceptet för utbildningen syftar till att skapa en arbetsmiljö där alla anställda är lika delaktiga och har samma möjligheter. Att visa hänsyn och respekt för att olika kroppar har olika behov minskar risken för en osund arbetsmiljö och ohälsa på jobbet.

Vi är väldigt glada över att The Body Shop vill vara med MENSEN på resan mot ett MENSkligare arbetsliv! De är kända för att jobba aktivt med frågor som rör social hållbarhet och jämställdhet - en menscertifiering är ett naturligt nästa steg. Samarbetet innebär att vi utbildar The Body Shop och hjälper dem ta fram interna arbetssätt för medvetenhet kring mens och menshälsa. Syftet är att skapa en arbetsmiljö som tar hänsyn till och respekterar menstruerandes personers behov, vilket gynnar anställdas välmående och företaget i stort” säger Klara Rydström, projektledare på MENSEN.

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns över 3 000 The Body Shop-butiker i över 70 länder.

2019 utnämndes The Body Shop till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet.

Om MENSEN

Sedan 2014 arbetar MENSEN för att öka människors kunskap kring menscykeln och bryta tabun. Vi folkbildar och skapar opinion. Vi arbetar med olika sorters utbildningar om menstruation (mensbildning) som anpassas efter olika målgrupper och åldrar.

Genom föreläsningar, debattartiklar, kampanjer, evenemang och våra sociala medier tar vi ställning och sprider information om menscykelrelaterade frågor till allmänheten.

Läs mer på www.mensen.se

Madeleine Tjernström

Presskontakt Activism and Communications Coordinator Public Relations, Social Media and Events Sweden

OM THE BODY SHOP. Globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 3 000 The Body Shop-butiker i över 75 länder. The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2022 utnämndes The Body Shop för fjärde året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa. 8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt. Nu när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till det pågående initiativet Save Cruelty Free Cosmetics - ett Europeiskt Medborgarinitiativ för att samla en miljon höjda röster och hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara helt veganskt och certifierat av The Vegan Society senast 2023.