Save Cruelty Free Cosmetics - ett upprop för att skydda Europas förbud mot djurförsök inom kosmetik!

The Body Shop går samman med världsledande djurrättsorganisationer för att rädda Cruelty Free-kosmetik!

Tillsammans kräver de att EU håller sitt löfte om förbud mot djurtester inom kosmetik i Europa. Uppropet Save Cruelty Free uppmuntrar alla konsumenter att agera nu och stå upp för djurens rätt att slippa lida för människors skönhets skull.

The Body Shop, Cruelty Free Europe och hudvårdsföretaget Dove har gått samman med initiativtagarna PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), HSI (Humane Society International), Eurogroup for Animals och ECEAE (European Coalition To End Animal Experiments som representerar totalt 100 medlemsorganisationer från 26 EU-länder*) i en kampanj för att rädda Cruelty Free-kosmetik i Europa.

Målet är att gemensamt samla in 1 miljon EU-medborgares underskrifter och rädda Cruelty Free-kosmetika i Europa. Detta till följd av de nya hoten mot Europas långtgående förbud mot djurtester.

Efter årtionden av uppror från konsumenter, djurrättsorganisationer och flera företag förbjöds tester av färdiga sminkprodukter på djur inom EU 2004. År 2009 inkluderade förbudet både färdiga produkter och ingredienser och slutligen 2013 förbjöds det försäljning av kosmetika som testats på djur. EU:s standard inspirerade andra länder att följa efter.

Nu hotar de senaste testkraven från Europeiska kemikaliemyndigheten (ECHA) effektivt förbuden och hotar de framsteg som Europaparlamentet har efterlyst sedan 2018 – ett globalt förbud mot alla djurförsök för kosmetika från 2023.

ECHA föreslår nya djurförsök på ingredienser som är kända att vara säkra.

ECHA föreslår nya djurförsök på ingredienser som har använts säkert av konsumenter och hanterats på ett säkert sätt i fabriker under många år. Om detta går igenom kan miljontals djur utsättas för grymma tester trots att det finns andra sätt att generera säker data.

The Body Shop har sedan 1989 kämpat för djurens rättigheter och hjälpt till att strida för det nuvarande förbudet i Europa. Dove har spenderat 15 år på att förändra skönhetsindustrin till det bättre genom kampanjer som främjar självkänsla.

De två skönhetsjättarna har gått samman i denna viktiga fråga för att få konsumenter att vidta åtgärder och rädda Europas förbud mot djurförsök genom att underteckna det europeiska medborgarinitiativet – en formell framställning som gör det möjligt för allmänheten att berätta för Europas myndigheter vad de tycker. När ett initiativ har fått en miljon underskrifter måste kommissionen ta ställning.

Det är dags att agera nu.

Tack vare moderna och icke-djurvetenskapliga alternativ, som forskare utvecklat och använt i årtionden, är djurförsök inte längre nödvändiga för att säkerställa produkters säkerhet. Det är dags att EU tar sitt ansvar och vidhåller sitt löfte. The Body Shop och Dove, tillsammans med framstående djurrättsorganisationer uppmanar europeiska medborgare att underteckna det europeiska medborgarinitiativet och kräver att Europeiska kommissionen:

1. Skyddar och förstärker förbudet mot djurförsök: Initierar lagändring för att uppnå konsument-, arbetstagar- och miljöskydd för alla kosmetiska ingredienser utan att nya tester på djur för något ändamål tillåts.
  2. Omvandlar EU:s kemikalielagstiftning: Se till att skydda människors hälsa genom att hantera kemikalier utan nya krav på djurförsök.
  3. Moderniserar den vetenskapliga regleringen i EU: Åtgärda, innan slutet av nuvarande mandatperiod, ett lagstiftningsförslag med en tydlig plan för att fasa ut alla djurförsök i EU.

Målet är att tillsammans nå en miljon underskrifter, på den kortaste tiden någonsin för ett europeiskt medborgarinitiativ, och sända ett tydligt meddelande om att ECHA:s krav på nya tester bryter mot policyn mot djurförsök och EU-medborgarnas önskan.

Men de kan inte göra det på egen hand.

Europeiska medborgare kan underteckna initiativet och berätta för kommissionen att de inte kommer acceptera ett brutet löfte om ett Europa där djur inte längre lider och dör för kosmetika.

Gemensamma djurrättsgrupper anger

”Enkäter visar att tre fjärdedelar av vuxna i EU:s medlemsstater är överens om att djurförsök för kosmetiska produkter och dess ingredienser är oacceptabla under alla omständigheter, och 70% stöder en avvecklingsplan för alla djurförsök. Det är tråkigt att vi ännu en gång måste utkämpa en kamp som Europas medborgare trodde att de vunnit, men med ett framgångsrikt ECI måste beslutsfattare lyssna, skydda banbrytande förbud och säkra samordnade åtgärder för att stoppa djurens lidande i EU:s laboratorier för gott."

Christopher Davis, Global CSR & Activism Director på The Body Shop adderar;

“The Body Shop var det första globala skönhetsmärket att strida mot djurförsök inom kosmetika och detta åtagande har legat i framkant för alla våra aktivistkampanjer i över tre decennier. Vårt arbete med vår kampanjpartner Cruelty Free International ledde till det ursprungliga EU-förbudet 2013. Nu knackar vi på dörren till EU – hem till världens största kosmetikamarknad – för att påminna dem att hålla sig till det banbrytande löfte som de en gång gav. Vi är stolta över att samarbeta med Dove och tala med gemensam röst, tillsammans med alla som arbetar för ett globalt slut på djurförsök för kosmetika, till stöd för detta europeiska medborgarinitiativ."

Firdaous El Honsali, Senior Director of Global Communications & SustainabilityDove säger;

”På Dove tror vi starkt att djurförsök inte fyller någon funktion när det kommer till att bedöma säkerheten hos produkter och dess ingredienser. Detta får oss att vidta brådskande åtgärder för att skydda förbudet mot djurförsök i EU. Tillsammans med våra partners, The Body Shop och framstående djurrättsorganisationer, uppmanar vi allmänheten och våra kamrater inom skönhetsindustrin att göra sina röster hörda i kampen för att avsluta djurförsök i EU."

EU:s tidslinje för djurförsök

2004: EU genomför ett förbud mot djurförsök med färdiga kosmetikaprodukter.

2009: Ett förbud mot djurförsök för kosmetiska ingredienser och kombinationer av ingredienser införs samt ett marknadsföringsförbud mot hälsoeffekter med undantag av toxicitet vid repeterad dos, reproduktionstoxicitet och toxikokinetik.

2013: Ett fullständigt marknadsföringsförbud införs för kosmetika som innehåller ingredienser som testats på djur, vilket stärker de befintliga förbuden.

2018: Europaparlamentet antar en resolution som kräver ett globalt förbud mot djurförsök – vilket fastställer Europas roll som världsledande i kampen mot djurmisshandel.

2021: Under de senaste två åren har ECHA krävt att tiotusentals djur ska användas i test av kosmetiska ingredienser.

Initiativet Save Cruelty Free lanseras 31 Augusti i alla The Body Shops och Doves kanaler. Företagen uppmanar alla företag som värnar om Cruelty Free skyddet för djur och konsumenter att ansluta sig till kampanjen och vara med och engagera minst 1 miljon höjda röster för att rädda Cruelty Free-kosmetik.

Varje underskrift räknas.

När 1 miljon underskrifter har nåtts måste EU agera på initiativet.

AGERA IDAG - SKRIV UNDER HÄR!

OM PETA: https://www.peta.org/

OM CRUELTY FREE EUROPE: www.crueltyfreeeurope.org

OM HUMANE SOCIETY INTERNATIONAL: https://www.hsi.org/

OM THE EUROPEAN COALTION TO END ANIMAL EXPERIMENTS: https://www.eceae.org/

OM EUROGROUP FOR ANIMALS: https://www.eurogroupforanimals.org/

OM DOVE: Dove har aktivt arbetat för att förändra skönhetsindustrin till det bättre i över 15 år. Dove är Cruelty Free-certifierade av PETA. Sedan 2018 har Dove antagit en global policy som förbjuder djurförsök på sina produkter. För över 40 år sedan började Unilever använda alternativa metoder utöver djurtester för att bedöma säkerheten på sina produkter och ingredienser. De har åtagit sig att använda vad de lärt sig för att hjälpa till att leda ansträngningar mot reglerande förändringar i hur kemikalier bedöms och få ett slut på djurförsök. Unilever stöds av många ledande forskargrupper globalt för att utveckla och tillämpa bedömning av icke-animaliska produkter och dela detta öppet med kamrater, icke-statliga organisationer och regeringar.

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns över 3 000 The Body Shop-butiker i över 70 länder.

The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2021  utnämndes The Body Shop för tredje året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

Forever Against Animal Testing

The Body Shop och Cruelty Free Internationals djurrättskampanj Forever Against Animal Testing blev världens största namnsinsamling med över 8,3 miljoner underskrifter för ett globalt förbud mot kosmetikatester på djur.

Namninsamlingen lämnades in till FN-organet Global Compact i oktober 2018 för att bidra till hållbarhetsmål 12 (SDG 12) – Hållbar Konsumtion och Produktion. Målet är att inom en snar framtid säkerställa ett globalt förbud som omfattar de länder som idag saknar lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.