The Body Shop lanserar en skandal på flaska!

The Body Shop lanserar en skandal på flaska!

Kan du hantera en skandal? Upptäck den heta NYHETEN Red Musk™ som lanseras 25 september, en helt annorlunda feminin doft som skandaliserar parfymindustrin med dess pyrande blandning av kryddig mysk med heta noter av peppar, kanel och tobak – inga blommor!

Doften blir ett rykande färskt bidrag till The Body Shops skandalösa dofthistoria. Med lanseringen av ikoniska White Musk® 1981, blev vi pionjärer inom skönhetsindustrin genom att lansera den första syntetiska myskdoft där inga hjortar behöver lida som vid utvinningen av animalisk mysk.

The Body Shop bröt mot reglerna istället för att använda parfymindustrins traditionella metoder, och skapade samtidigt nya förutsättningar för framtida doftproduktioner. Med lanseringen av Red Musk™ fortsätter The Body Shop i samma anda, genom att introducera en kollektion som utmanar konventionella idéer kring vad som räknas som feminin doft.

Red Musk™ lanseras som Eau de Parfum (525 kr/60ml) och alkoholfri Perfume Oil (340 kr/30ml) för en lockande första introduktion till kollektionen.

Fråga experten: Corinne Cachen, Master Perfumer, Drom Fragrances

Vad inspirerade dig till att skapa en doft med enbart kryddor?
Jag ville ta fram en doft som inte var typiskt “tjejig” - jag ville bryta mot de traditionella reglerna inom doftindustrin. Jag använde därför istället det sensuella och varma från kryddor blandat med mysk för att närma mig femininitet på ett annorlunda sätt.

Varför valde du peppar, kanel och tobak?
Jag använde peppar för dess skarphet och för att den ger en fantastisk kontrast till värmen hos kanelen. Jag valde tobak för att den ger doften som helhet en mjukhet och beroendeframkallande värme.

Skapade du doften med någon särskild i åtanke?
När jag tog fram den här doften inspirerades jag av filmen High Heels av Almodovar. Almodovar är känd för att ofta gestalta kvinnor i sina filmer och han använder ofta röda inslag för att representera deras dramatiska sensualitet.

Red Musk™ är The Body Shops mest okonventionella doft hittills
Upptäck noterna - Sensuell mysk blandad med:

Peppar
De soltorkade pepparfrukterna ångdestilleras för att bibehålla deras kryddiga doft. Denna beroendeframkallande not ger en glittrande dimension till doften.

Kanel
Kanel, denna välkända afrodisiak, används inom parfymvärlden för dess mångsidiga djup. Den söta men ändå aromatiska doften är helt oemotståndlig.

Tobak
Att tobak nästa uteslutande används inom manliga dofter, gör denna doftnot till en klassiker med
modern twist. Den rökiga noten ger doftens bas en mystisk dragningskraft som är svår att motstå.

Om The Body Shop®
The Body Shop är ett internationellt kosmetikaföretag som tillverkar och säljer naturligt inspirerade, etiskt framställda skönhetsprodukter. Dame Anita Roddick öppnade den första The Body Shop-butiken i Brighton på engelska sydkusten år 1976. Den första utländska franchisebutiken öppnades i Bryssel 1978 och året därpå slogs dörrarna upp till den första butiken i Sverige. Nu finns The Body Shop i 66 länder världen över, och besöks av 300 miljoner kunder årligen.

The Body Shop i Sverige
Startår: The Body Shop startade i Storbritannien 1976. Den första butiken i Sverige öppnades 1979.
Försäljningskanaler: 86 butiker varav 41 är bolagsägda butiker och 45 drivs av franchisetagare. E-handel (www.thebodyshop.se) samt försäljning i 67 Åhléns-varuhus.
Genomsnittlig butiksyta: 50 m²
Produkter: Skönhetsprodukter inom kategorierna Body Care, Body Wash, Makeup, Skin Care, Fragrance, Gifts, Hair Care, Men, Accessories och Home Fragrance. The Body Shop var först med
att sälja Body Butter, och det är fortfarande en av företagets mest sålda produkter.
Största varumärken: Säljer endast egna produkter under varumärket The Body Shop®.
Affärsidé: Att sälja naturligt inspirerade, etiskt framtagna skönhetsprodukter i enlighet med fem grundvärderingar: Defend Human Rights, Against Animal Testing, Protect The Planet, Support Community Fair Trade, Activate Self Esteem.