The Body Shop på plats under COP27 för att höja ungas röster i klimatförhandlingarna

"Alla här på COP27 är eniga om behovet av brådskande lösningar för att skydda vår planet, däremot hörs inte några av de bästa idéerna. På The Body Shop har vi ett ungdomsråd som ska ge ledningsgruppen insikt i unga människors åsikter och idéer, deras input hjälper till att framtidssäkra vår verksamhet. Vi tror att unga personers röster behövs i beslutsfattande både inom näringsliv och myndigheter för att förena alla generationer. Framtiden för vårt klimat kan inte vänta.”

Det säger The Body Shops Global Head of Activism, Alice Mazzola, som deltog i en paneldiskussion anordnad av The Global Allience of Youth Climate Councils, där man diskuterade behovet av ung representation i utvecklingen av klimatsituationen.

Under förra veckan medverkade det aktivistiska företaget på årets COP27 i Sharm el Sheikh med fokus på att hitta sätt att engagera och inkludera fler unga människor i klimatförhandlingarna. Närvaron på COP27 följer de åtaganden från The Body Shops B corp-certifiering, och även en förlängning av pågående Be Seen. Be Heard. kampanjen som lanserades tidigare i maj i år, ett samarbete mellan The Body Shop och FN:s ungdomssändebud för att framhäva ungas politiska deltagande och ungas röster i det offentliga livet.

The Body Shop Grekland och deras kampanjpartner ActionAid Hellas tillsammans med ett flertal andra organisationer från Europa närvarade dessutom och lämnade över Climate of Change petition, en namninsamling som efterlyser införandet av ungdomsråd på EU-nivå. 105 000 signaturer lämnades in till EU-kommissionen.

Alice fortsätter: ”Klimatfrågan är bara ett av de områden som kommer att påverka oss alla men som drivs på av unga människors outtröttliga engagemang. Ett samarbete mellan generationerna är nyckeln för att säkra att världen som lämnas över till framtidens generationer är hållbar. Unga människor har rätt att delta i de politiska beslut som påverkar dem.”

Be Seen. Be Heard. kampanjens mål är att ändra lagstiftning och policys i de 80 länder som The Body Shop är verksamma i.
Be Seen. Be Heard. har under året bidragit till att sänka rösträttsåldern till 18 i Malaysia, genom att kampanja tillsammans med och stödja organisationen Undi18’s arbete.

OM THE BODY SHOP. Globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 3 000 The Body Shop-butiker i över 75 länder. The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2022 utnämndes The Body Shop för fjärde året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa. 8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt. Nu när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till det pågående initiativet Save Cruelty Free Cosmetics - ett Europeiskt Medborgarinitiativ för att samla en miljon höjda röster och hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara helt veganskt och certifierat av The Vegan Society senast 2023.