The Body Shop skänker 330 000 kronor till Min Stora Dag tillsammans med sina kunder

The Body Shop bjöd den 13 december in sina kunder till en dag för stiftelsen Min Stora Dag. Kunderna fick möjlighet att donera ett valfritt belopp genom Runda Upp, och The Body Shop adderade ytterligare 10 kr för varje kund som valde att bidra. Resultatet blev 338 104 kr.

– Vi på The Body Shop är överväldigade över våra kunders engagemang. Vi hade inte kunnat drömma om att så många skulle besöka våra butiker för att donera pengar till Min Stora Dag. Det är med stolthet vi adderar 107 730 kr till Runda Upp-insamlingen och konstaterar att vi på en enda dag lyckades samla in totalt 338 104 kr, säger Cecilia Sahlin, VD på The Body Shop Sverige.

Marie-Louise Schöldtz, Marknads- och Insamlingsansvarig på Min Stora Dag:
– Det här är ett fantastiskt bidrag från The Body Shop och alla kunder som kommer att kunna uppfylla fler sjuka barns drömmar. Både personal och kunder har varit otroligt engagerade i vårt arbete och att de tillsammans bidrar på det här sättet, och under en enda dag, är stort. Det är en gåva som kommer att glädja många sjuka barn och familjer.

För mer information, kontakta:

Anna Tjäder, The Body Shop
Email: anna.tjader@thebodyshop.com

Marie-Louise Schöldtz, Min Stora Dag
Tel:070-445 20 81
Email: marie-louise.scholdtz@minstoradag.org

Min Stora Dag är en insamlingsstiftelse som förverkligar hundratals sjuka barns önskedrömmar varje år. Verksamheten är till stor del uppbyggd på volontär basis, och samarbetar med samtliga Universitetssjukhus och barn- och ungdomskliniker i Sverige, från Gällivare till Lund.Det är sjukhuspersonalen som identifierar vilka barn som behöver uppmuntran när behandlingarna är tuffa. Varje år förverkligas hundratals önskedrömmar. www.minstoradag.org

The Body Shop startade 1976 och består i Sverige av 89 butiker och en webbshop som säljer naturligt inspirerade och etiskt framställda skönhetsprodukter. www.thebodyshop.se www.beautywithheart.se

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns över 3 000 The Body Shop-butiker i över 70 länder.

The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2020  utnämndes The Body Shop för andra året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhet.

Forever Against Animal Testing

The Body Shop och Cruelty Free Internationals djurrättskampanj Forever Against Animal Testing blev världens största namnsinsamling med över 8,3 miljoner underskrifter för ett globalt förbud mot kosmetikatester på djur.

Namninsamlingen lämnades in till FN-organet Global Compact i oktober 2018 för att bidra till hållbarhetsmål 12 (SDG 12) – Hållbar Konsumtion och Produktion. Målet är att inom en snar framtid säkerställa ett globalt förbud som omfattar de länder som idag saknar lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.

Madeleine Tjernström

Presskontakt Activism and Communications Coordinator Public Relations, Social Media and Events Sweden

Presskontakt Actvism and Communications Manager Communication and Marketing Sweden and Denmark 0046 (0)10 410 40 00