Rise Up with Self Love är kampanjen som samlar handlingar av självkärlek under hashtaggen #SelfLoveUprising

The Body Shop växlar upp sin Self Love rörelse med tre svenska Leading Lights!

The Body Shops globala undersökning Self Love Index visar att en av två kvinnor i världen känner mer självtvivel än självkärlek och att 60 procent önskar att de kände mer självrespekt. Sverige hamnar bland de 7 lägsta resultaten i världen.

Nu växlar The Body Shop upp sin Self Love-rörelse. Tre svenska Leading Lights för kampanjen har utsetts; aktivisten och grundaren av Black Lives Matter Sweden Aysha Jones, makeup-artisten och Youtubern Marcel Jehrlander samt artisten och konstnären Joy M'Batha, som tillsammans frontar och lyfter #selfloveuprising för att inspirera till självkärlek och självrespekt.

- Vi företag behöver bidra till mer självkärlek och vara med och motverka det i samhället som trycker ned oss. Patriarkala strukturer kontrollerar och drar nytta av självtvivel och osäkerhet hos kvinnor, och män. Self Love Uprising är en del av vår långsiktiga plan för att skapa förändring i vår bransch men också i världen. En resa vi börjar hos oss själva och i vårt stora community, säger Matilda Wiechel, Activism and Communications Manager på The Body Shop.

Self Love Index är den första rapporten i sitt slag och ett steg i företagets långsiktiga åtagande att använda sin röst för att främja självkänsla.

Self-Love Index och en trasig värld där företag profiterar på människors självkänsla ledde fram till den globala kampanjen #SelfLoveUprising, som i ett första skede ska inspirera till en miljon handlingar med självkärlek under det första kampanjåret.

Self Love Uprising lyfts fram genom ett antal starka ledstjärnor - Leading Lights – där bland andra skådespelaren Jameela Jamil och Sara Kuburic, existentiell terapeut och livscoach var med och lanserade kampanjen globalt. I alla världens The Body Shop skyltfönster frontades kampanjen av opinionsbyggare och influencers som till exempel Char Ellesse, grundaren av plattformen Girlswillbeboys som utmanar traditionella könsnormer.

Nu ansluter fler lokala profiler för att leda kärlekskampanjen. I Sverige, som visade bland 7 lägsta resultaten i världen i Self Love Index när det kommer till hur mycket självkärlek vi känner, inleder The Body Shop nu ett samarbete med tre unika profiler, vars historia och lärdomar kan inspirera alla att ta det första stegen på sin egen resa mot att känna mer självkärlek.

Kampanjens tre lokala Leading Lights för Sverige är:

Aysha Jones; aktivist, entreprenör och grundare av Black Lives Matter Sweden:

- För mig är självkärlek en komplicerad och modig handling som strider mot allt samhället kommunicerar till mig som svart kvinna. Det är ett löfte att ta hand om mitt sinne, min kropp och min själ. Att älska och hedra mig själv även i mina värsta stunder och dagar men också att tillåta mig själv det jag behöver för att må bättre.

Det har varit en resa som startade redan i skolan men som intensifierades när jag fick min dotter och insåg: om jag inte börjar älska mig själv hur ska jag kunna säga till henne att älska sig själv? Jag måste bana vägen för henne så att hon kan leva fullt ut för sin egen skull, villkorslöst och utan att ursäkta sig.

Jag väljer att vara en del av denna kampanj för att belysa hur det verkligen ser ut. Genom att kämpa mot självhat på sociala medier kan vi använda samma plattform som bryter ned oss till att aktivt lyfta varandra och oss själva!

Marcel Jehrlander; makeup-artist och Youtuber:

-Självkärlek är resan mot att acceptera och omfamna allt det vackra som är du. Att värdesätta och prioritera den relationen och investera i det som får dig att känna dig bra och fokusera på din egen glädje.

Min resa började när jag som 17 åring började utmana könsnormer genom makeup och att upptäcka hela det fascinerade universumet har varit en fantastisk upplevelse. Det blev också ett uppvaknande som visade världens dömande och motståndet mot att låta människor vara sitt autentiska jag fullt ut. Ett kritiskt ögonblick där mitt val var att börja bry mig mindre om vad andra tycker och att vilja vara en förebild för alla som inte blir accepterade för dem de är.

Joy M'Batha, artist och konstnär:

-Självkärlek är överlevnad. Hur kan du förvänta dig ett långt liv med god hälsa och mening om du inte investerar i dig själv?

Samhället har ändrats mycket med social media. Ångest och depression är mycket vanligare och vi människor behöver förstå att det inte finns någon skam i att älska sig själv på samma sätt som det inte ska finnas en skam i psykisk ohälsa. Det kanske fanns förut men inte nu längre.

Jantelagen är något vi själva hittat på. Blunda för den och fokusera på dig och ditt välmående. Du förtjänar att må bra i dig själv alltid. Det gör vi alla.

En miljon handlingar med Self-Love

Resultaten i Self Love Index använder The Body Shop som grund för att med hjälp av sitt community, globala och lokala opinionsbyggare - Leading Lights - inspirera till en miljon handlingar av självkärlek. Kampanjen fokuserar på att självkärlek är en erfarenhet som skapas genom handlingar, och att just dessa handlingar är kärnan i all förändring – individuellt och globalt. Målet är att under ett års tid inspirera till en miljon handlingar med självkärlek för att skapa positiv förändring runt om i världen under hashtaggen #SelfLoveUprising.

Global Self Love Index

The Body Shop utförde undersökningen november–december 2020 tillsammans med det ledandemarknadsundersökningsföretaget Ipsos, och den omfattar över 22 000 personer i 21 länder. Resultaten visas i Self Love Index och innehåller akademiska mått för självvärde, välbefinnande och lycka, samt uppgifter om hur ålder, kön, land och levnadsstandard påverkar vår självbild.

I undersökningen rankas Frankrike, Saudiarabien och Sydkorea lägst gällande självkärlek, och Australien, Danmark samt USA högst. Sverige ligger på en delad sjunde placering bland de länder som rankas lägst i studien, med ett index på 51,2 mot det globala snittet på 53.

Undersökningen utfördes online i 21 länder 22 november–8 december 2020. Den pågick i genomsnitt i nio dagar i varje land och tog cirka 16 minuter att slutföra. Vissa demografiska frågor ställdes inte i vissa länder på grund av kulturella skillnader. De som deltog i undersökningen var över 18 år. Det totala antalet deltagare var 22 619 och cirka 1 000 personer deltog i varje land.

• De tre största anledningarna till dåligt självförtroende bland kvinnor globalt är:

1. ekonomisk ställning (32 %)

2. ouppfyllda mål i livet (25 %)

3. utseende (23 %).

• Nästan 50 procent av kvinnor globalt i generation Z tillhör den grupp som känner minst självkärlek, jämfört med mindre än 20 procent av de som är generation Y eller äldre.
  • Det finns ett samband mellan användning av sociala medier och låga Self-Love resultat. Ju mer användning av sociala medier, desto lägre nivå av Self-Love resultat. De som använder sociala medier mer än två timmar per dag har ett Self-Love index på 46 procent jämfört med 57 procent hos dem som använder sociala medier en timme om dagen eller mindre.
  • 58 procent i Sverige upplever att skönhetsbranschen har både en positiv & negativ påverkan på självkänslan, varav 73 procent av dem anser att det beror på retuscherade bilder.
  • Influencers och stora profiler på sociala medier är de människor som påverkar svenska kvinnors självförtroende mest negativt.
  • Människor som tillhör en minoritetsgrupp i Sverige har ett Self-Love Index på 44 procent jämfört med 53 procent bland dem som inte tillhör en minoritetsgrupp.
  • Self-Love ökar med ålder I Sverige. De under 35 löper avsevärt högre risk att befinna sig Ibland de lägsta 25 procenten. (42 procent jämfört med bara 10 procent bland dem som är 55 år eller äldre.)

Self-Love Index visar hur människor upplever sig själva, mätt genom graden av självkänsla, självrespekt, självförtroende, tillfredsställelse och välbefinnande; relationer, känslan av kontroll över livet, frekvensen av negativa känslor samt hur stabil deras självbild är.

Self-Love Index kombinerar ovanstående mätvärden med målet att förstå hur de tillsammans skapar självkärlek. Ju högre indexpoäng, desto högre är graden av självkärlek. Medelpoängen var endast 53 på en skala från 0–100, vilket visar att det runt om i världen finns en självkärlekskris.

COUNTRY

INDEX SCORE

South Korea

Saudi Arabia

China

Japan

Canada

India

Indonesia

Nigeria

Brazil

Russia

The Netherlands

Mexico

South Africa

Australia

Join the #SelfLove Uprising och följ resan här

*Self-Love Index globala rapporten kan du läsa här.

The Body Shop är ett globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns över 3 000 The Body Shop-butiker i över 70 länder.

The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2021  utnämndes The Body Shop för tredje året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

Forever Against Animal Testing

The Body Shop och Cruelty Free Internationals djurrättskampanj Forever Against Animal Testing blev världens största namnsinsamling med över 8,3 miljoner underskrifter för ett globalt förbud mot kosmetikatester på djur.

Namninsamlingen lämnades in till FN-organet Global Compact i oktober 2018 för att bidra till hållbarhetsmål 12 (SDG 12) – Hållbar Konsumtion och Produktion. Målet är att inom en snar framtid säkerställa ett globalt förbud som omfattar de länder som idag saknar lagstiftning mot djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser.

Relaterat innehåll