Hungriga medarbetare sökes - för att utrota världens hunger

I ett initiativ riktat mot företag utmanar Hungerprojektet definitionen av ordet ”hungrig”. Varje gång ett företag söker efter hungriga medarbetare i en jobbannons, svarar Hungerprojektet med ett automatiserat mejl där de berättar att de har något gemensamt – de vill också stilla människors hunger.

Hungerprojektet är en ideell organisation som driver utvecklingsprogram för att avskaffa hunger och fattigdom i världen. För att bryta igenom bruset och skapa kontakt med potentiella strategiska samarbetsparters har Hungerprojektet tagit till ett nytänkande och innovativt grepp som med glimten i ögat ämnar skapa både uppmärksamhet och aktion. Många arbetsgivare använder ordet “hungrig” i sina jobbannonser när de letar efter drivna och ambitiösa personer att anställa. Det har Hungerprojektet tagit fasta på i initiativet Hungrig medarbetare sökes som riktar sig till företag som växer och vill expandera sin verksamhet med "hungriga" personer.

Genom ett automatiserat mejl, byggt på en algoritm som kopplats samman med svenska jobbsöks-sajter, skickas ett svar från Hungerprojektet så fort ett företag lägger upp en jobbannons som innehåller ordet “hungrig”. I mejlet förklarar Hungerprojektet att de vet precis vilken hunger företagen pratar om – för samma hunger finns även hos dem som inte har tillräckligt att äta.

- Hunger för förändring, utveckling och jämställdhet är en del av Hungerprojektets DNA. Förhoppningen med initiativet är att företagen som blir kontaktade dels ser charmen i kampanjen men framförallt får upp ögonen för Hungerprojektet och vill vara med och bidra till en värld fri från hunger och fattigdom, säger Silvia Ernhagen, vd för Hungerprojektet.

I snitt läggs det upp 15 jobbannonser varje dag som innehåller ordet “hungrig”. Det innebär att Hungerprojektet har chans till 15 nya kontakter och givare – varje dag.

Kampanjen är framtagen av den kreativa byrån Round & Round i samarbete med From Sthlm With Love som står för den tekniska lösningen.

För mer information om Hungerprojektet, vänligen kontakta:
Silvia Ernhagen, VD, Hungerprojektet Sverige
Telefon: + 46 70 160 88 09
E-post: silvia.ernhagen@hungerprojektet.se

Regioner

Hungerprojektet är en global, ideell, politiskt och religiöst obunden organisation som driver utvecklingsprogram för att avskaffa kronisk hunger och fattigdom i världen. Organisationen är verksam i Afrika, Latinamerika, Indien och Bangladesh och har sitt globala sekretariat i New York. Organisationen har konsultativ status i FN:s ekonomiska och sociala råd, ECOSOC. Hungerprojektet följer Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer och har 90-konto. Mer om Hungerprojektet: www.hungerprojektet.se och www.thp.org.

Vi på The Hunger Project vet att noll hunger är möjligt. I över 25 år vi arbetat för att utveckla hållbara strategier för att minska hunger och fattigdom på gräsrotsnivå med kvinnor i fokus. Våra program finns i dag i 13 länder i Afrika, Asien och Latinamerika och når 17 miljoner människor.