Produktnyhet December 2013 - MultiSystem Prefab Flow skåp

FUNKTION & FAKTA
Thermotech MultiSystem Prefab Flow är ett fördelarskåp helt i målad galvaniserad plåt för inbyggnad i reglad gipsvägg eller ingjutning i vägg. Skåpet är avsett för tappvatteninstallation med mätning av vattenförbrukning i flerbostadshus (kallt och varmt vatten).

Matningarna (KV och VV) kan förläggas på vardera sida i skåpet (c/c 460 mm) eller ihop på höger sida i skåpet (c/c 60 mm). Matning för KV är placerat till höger i skåpet och matning för VV är placerat till vänster. Skåpet medger genomgående matning, matning genom höger sidovägg och nedåtriktade matningar.

Max antal utgångar för kallvatten är 7 st och varmvatten 6 st. Gummigenomföringarna för matningarna klarar upp till 54 mm storlek på skyddsrör.

Skåpet levereras komplett monterat med passbitar avsedda att bytas mot vattenmätare med längd 110 mm och gänga 3/4” plantätning.

All utrustning är avsedd och godkänd för tappvatteninstallationer. Avzinkningshärdad mässing och rostfritt stål är av typ som är godkänd för dricksvatten.

FÖR REGLAD GIPSVÄGG ELLER GJUTEN VÄGG
Skåpet kan utrustas med två olika typer av ramar, för reglad gipsvägg eller för gjuten vägg.

Ram för reglad gipsvägg
I ramen för gipsvägg finns nyckelhålsformade hål som placeras mot skruvarna i skåpet. Ramen dras sedan nedåt och låses fast i ”nyckelhålet”. Ingår som standard i de två grundmodellerna av skåpet.

Ram för gjuten vägg
I ramen för gjuten vägg finns utskurna slitsar. Skruvarna i skåpet skruvas ut och ramens slitsar placeras mot skruvhålen. Ramen kan sedan justeras för att kompensera om skåpet hamnat snett under gjutningen.

En flik i varje hörn av skåpet gör att det kan skruvas mot insidan av gjutformen och plastbussningar gör att skruvarna följer med när gjutformen tas bort. Flikarna underlättar även vid montage i regelvägg då de används som mothåll och infästningspunkter mot reglarnas kortsidor.

SORTIMENT
Thermotech MultiSystem Prefab Flow skåp finns i två grundmodeller som kan kompletteras med ett VVC-paket för anslutning till VVC-krets i sista skåpet. Skåpen kan utrustas med klämrings- eller presskopplingar. Skåpet medger genomgående matning, matning genom höger sidovägg och nedåtriktade matningar.

För att underlätta beställningen av MultiSystem Prefab Flow till flerbostadshus har vi lagt upp ett antal lagerartiklar på de vanligast förekommande varianterna. Som vanligt kan vi skräddarsy andra lösningar om så krävs.

Inbyggnadsmått
Bredd:  540 mm
Höjd:  655 mm
Djup:  95 mm

MS Prefab Flow 540
Grundmodell med matningar på höger och vänster sida.
Max antal utgångar: KV 7 st, VV 6 st

MS Prefab Flow H 540
Grundmodell med matningar på höger sida.
Max antal utgångar: KV 7 st, VV 6 st

MS Prefab Flow 540 med VVC-paket
Grundmodell med paket för VVC-anslutning. Matningar på höger och vänster sida.

Skåpet används som avslutningsskåp, högst upp i flerbostadshuset. Vinklade kopplingar avslutar matningsstråken. Ett rör ansluter VV-matningen till VVC-kretsen som dras utanför skåpen. Anslutningen till VVC-kretsen är placerad innan VV-mätaren. Dimensionen på matningskopplingar är i detta skåp max 26 mm.

MS Prefab Flow H 540 med VVC-paket
Grundmodell med paket för VVC-anslutning. Matningar på höger sida.

Stativ
Stativet är anpassat till skåpet och används för att ge en stabil infästning av skåpet. Stativen levereras som tillbehör i par. De skruvas med medföljande skruvar till skåpets sidor.

Stativet kan justeras i höjdled och möjliggör monteringshöjd 300, 350, 400 och 450 mm ovan underlag. Hål i fötterna medger skruvning mot cellplast eller annat underlag.

FÖRDELAR

• Färdigmonterade skåp som kan levereras snabbt. Spar tid och därmed pengar vid större objekt.
  • Varje skåp provtrycks innan leverans
  • Varje skåp märks upp beroende på kundens behov, t.ex. med våningsplan eller lägenhet
  • Prefabricerade skåp säkerställer en snygg och proffsig installation
  • Skåpet klarar stora matningsdimensioner
  • Skåpet klarar både inbyggnad i reglad gipsvägg och gjuten vägg.
  • Ram för inbyggnad i reglad gipsvägg ger en snygg och enkelt monterad front.
  • Ram för gjuten vägg ger en snygg och justerbar front
  • Stativet ger en stabil infästning med justerbar höjd