Thermotech lanserar solvärme

Thermotech Scandinavia AB, leverantör av system för vattenburen golvvärme och vattendistribution (MultiSystem™), ger sig nu in på marknaden för solvärmesystem. Därmed har företaget tagit ännu ett steg i riktningen mot målet att bli en komplett ledande leverantör av lågenergisystem.

- Solen är en oändlig källa till förnybar och gratis energi. Vi är övertygade om att den kommer att tas till vara mer och mer även här uppe i Norden. Faktum är att solinstrålningen på ett år är nästan lika hög i Sverige som t.ex. i centraleuropa där solvärmen är väldigt utbredd, säger Andreas Anderzon, marknadschef på Thermotech Scandinavia AB. Ett solvärmesystem kan bidra med så mycket som 35-55 procent av varmvattenbehovet och 15-25 procent av värmeförbrukningen på ett år för en normalfamilj. Ju bättre isolerade hus vi bygger desto större andel av energibehovet kan solvärme i kombination med lågtemperatursystem som vattenburen golvvärme täcka, fortsätter Andreas.

Liksom hos Thermotechs övriga produktutbud har stort fokus lagts på att ta fram solvärme-komponenter som är användarvänliga, designade och miljöeffektiva. Resultatet är ett minimalt men genomtänkt sortiment som klarar alla behov. För att underlätta inköp och installation levereras allt i färdiga paket anpassade efter anläggningens behov.

- Tillsammans med europeiska leverantörer har vi jobbat fram ett solvärmesortiment med hög kvalitet som samtidigt är prisvärt. Vi tror inte att solvärme behöver eller ska vara bidragsberoende. Vi vill att konsumenten ska ha möjlighet att nyttja detta geniala och miljösmarta uppvärmningssystem utan att investeringen kostar skjortan. Som en av de stora aktörerna på värmesystemsmarknaden idag tror vi att vi har möjlighet att bidra till det genom ett prisvärt premiumsortiment av solvärme, menar Andreas Anderzon.

Thermotech Solvärmesystem är kontrollerade och märkta med europeiska Solar Keymark och har svenska SP´s P-märkning. Systemet uppfyller alla de krav på funktion, hållbarhet och prestanda som märkningen ställer.

Andreas Anderzon
Marknadschef
E-post: andreas@thermotech.se

• solfångare
  • solvärme
  • energi
  • solenergi

Thermotech är en Skandinaviens ledande leverantörer av lättinstallerade och miljöeffektiva system för vattenburen golvvärme, vattendistribution och solvärme. Företaget grundades 1996 i Sollefteå och där, i de norrländska skogarna, finns fortfarande produktion och lager. Vi har ytterligare sex regionkontor över landet, från Umeå i norr till Malmö i söder samt dotterbolagen Thermotech Vostok AB och Thermotech Scandinavia Finland OY. Den expansiva koncernen har sin huvudsakliga verksamhet i Skandinavien och Ryssland, men satsar på exporttillväxt i både norra och östra europa. Företagets ledord är kvalitet, design och kundfokus. Thermotech Scandinavia AB har ledningssystem för kvalité och miljö som uppfyller kraven enligt ISO 9001 och 14001.