Vind i seglen för Thermotech - ett flertal nyrekryteringar stärker företaget inför den fortsatta uppgången

Återhämtningen för svensk ekonomi, som inleddes i fjol, hjälper byggindustrin till en nystart. Det är framför allt bostadsbyggandet som vänder upp och driver på tillväxten inom branschen. Sveriges Byggindustrier räknar med att bygginvesteringarna ökar med 3 procent i år och fortsätter att öka med 5 procent 2011.

Thermotech koncernen har hittills ökat sin omsättning med 23% jämfört med 2009.

-  Det är en bra ökning, även om vi hoppats på ännu lite mer med tanke på att vi utökade produktportföljen med vårt MultiSystem™ för tappvatten i våras. Men vi rustar för en fortsatt ökning med nyrekryteringar på viktiga positioner inom hela organisationen, berättar Andreas Anderzon, marknadschef på Thermotech Scandinavia AB.

Säljorganisationen har utökats med en person på regionkontoret i Örebro. Henric Gullberg har tillsatts som teknisk innesäljare. Henric har ett förflutet som rörinstallatör och har nyligen avslutat sina studier på byggnadsingenjörsprogrammet vid Örebro universitet.

Fler nyrekryteringar planeras på de mest expansiva regionerna och på avdelningen för säljstöd.

Avdelningen för Forskning och utveckling har förstärkts med ytterligare en utvecklings-ingenjör. Erik Persson har studerat på civilingenjörsprogrammet för Energiteknik på Umeå universitet och kommer närmast från TM Konsult i Umeå där han arbetat som VVS-konsult de senaste 5 åren. Erik är redan i full gång med nya, spännande produktutvecklingar.

Även Produktionsavdelningen och lager har fått förstärkning. I augusti anställdes Lars Westerlund som produktionsledare. Lars kommer närmast från TMD Friction i Långsele och han kommer att ansvara för tillverkning och utveckling av produktionen i Sollefteå.

På lagret i Malmö har Kim Wiklund, efter en tid som inhyrd från Adecco, anställts som  lager- och produktionsarbetare.

Även dotterbolaget Thermotech Vostok AB har nyanställt. Eduard Stepanov arbetar som teknisk exportsäljare och stödjer med analyser och bearbetning av den östeuropeiska marknaden. Sofia Jonsson utexaminerades i våras från Teknikprogrammet med inriktning grafisk form och design på Dragonskolan i Umeå. Sofia kommer att arbeta som marknadsassistent

För ytterligare information:
Andreas Anderzon
Marknadschef, Thermotech Scandinavia AB
E-post: andreas@thermotech.se

• vattenburen
  • värme- och vattendistribution
  • värmesystem

Thermotech är en Skandinaviens ledande leverantörer av system för värme- och vattendistribution till alla typer av bostäder och lokaler. Företaget grundades 1996 i Sollefteå och där, i de norrländska skogarna, finns fortfarande kontor, produktion och lager. Vi har ytterligare sex regionkontor över landet, från Umeå i norr till Malmö i söder, samt dotterbolagen Thermotech Vostok AB och Thermotech Scandinavia Finland OY. Den expansiva koncernen har sin huvudsakliga verksamhet i Skandinavien och Ryssland, men satsar på exporttillväxt i både öst- och västeuropa. Företagets ledord är design, kvalitet, funktion och personlig service. Thermotech Scandinavia AB har ledningssystem för kvalité och miljö som uppfyller kraven enligt ISO 9001 och 14001.