Anciano Ribera Del Duero -5 av 5!

Från toppårgången 2015 lanseras nu Anciano Ribera Del Duero – ett spanskt vin med hög kvalitet och gedigen smak som har lagrats på ekfat i 12 månader! Finns att beställa på systembolaget.se – Art:nr 52976!

Från Bodegan i Ribera del Duero som har drivits av Familjen Arroyo i flera generationer lanseras nu ett passionerat vin med mästerligt hantverk som de är stolta över att kunna dela med sina konsumenter. Anciano Ribera Del Duero är gjort på Spaniens mest populära premiumdruva Tempranillo. Under skörden 2015 hade druvorna en hög koncentration och frisk syra med mogna tanniner vid skörden vilket bidrog till viner med hög kvalitet.

Tempranillo-druvorna är handplockade och jordmånen består av lerig kalk vilket bidrar till kraftigare och djupare viner, både till färg och karaktär. Vinet har därefter legat på amerikanska och franska ekfat i 12 månader för att därefter utvecklas färdigt på flaska vilket bidrar till en komplexitet och ett vin med djup karaktär.

Vinet bjuder på en komplex och djup smak med toner av mörka röda bär, körsbär, plommon samt en örtighet och toner av kakao och vanilj. Servera och njut till smakrika rätter av nöt och lamm, kryddig paella eller en härlig tapas.

• ribera del duero
  • thewineteam