LYNX lanserar Sveriges första pantbara vinförpackningar

LYNX blir det första företaget som möjliggör för konsumenter att panta vinförpackningar med hjälp av återvinnings-appen, Bower. Att panta förpackningar via mobilen när det är dags att återvinna blir allt mer populärt hos svenska konsumenter. Det har tidigare varit möjligt att panta förpackningar för exempelvis mat, skönhets- och rengöringsprodukter. Från början av juli 2021 kommer de första pantbara vinförpackningarna lanseras i Sverige.

Som första vinföretag inleder nu LYNX ett samarbete med Bower (tidigare PantaPå) som möjliggör för konsumenter att enkelt panta sin vinflaska eller bag in box när det är dags att återvinna den. För varje pantad vinförpackning från LYNX samlar konsumenten poäng via appen.

Vi är väldigt stolta över att bli först ut i Sverige om att erbjuda konsumenter att panta sin vinförpackning. Detta är ett viktigt och bra steg för vinbranschen och förhoppningsvis leder detta till att fler företag följer efter. Att konsumenten dessutom får möjligheten att stötta ett viktigt socialt initiativ som Solvatten, hoppas vi leder till att ännu fler väljer att panta sin vinförpackning, säger Camilla Taube, vice vd på LYNX.

Med en vision om att samtliga förpackningar ska få ett andrahandsvärde gläds vi enormt åt samarbetet med LYNX. Det gläder oss enormt att viljan att ta ansvar expanderar över branschgränser. För att lyckas förändra konsumentbeteenden och samtidigt öka återvinningsgraden i stort, ligger ett enormt ansvar hos producenten. Det känns väldigt kul att LYNX väljer Bower, att verka som innovativ plattform i möjliggörandet av den ökade återvinningen. Tillsammans gör vi en insats för att successivt förändra och aktualisera återvinning, säger Suwar Mert, grundare av Bower.

Förpackningarna från LYNX som har märkningen med texten ”Panta mig!” pantas enkelt genom att man laddar ner Bower-appen till en smartphone och skannar streckkoden på förpackningen när den återvinns vid en återvinningsstation eller återvinningsrum. Viktigt att komma ihåg är att bag in box-förpackningen måste plockas isär, där plastdelarna läggs i plaståtervinningen och kartong i kartongåtervinningen.

De produkter som kommer att kunna pantas är:
    LYNX Petite Sirah Zinfandel, 7408701
    LYNX Black Label Petite Sirah, 7238701
    LYNX Pinot Noir, 7099001
    LYNX Pinot Noir Box, 245208
    LYNX Petite Sirah Zinfandel box, 7267508
    LYNX Barrel Fermented Chardonnay, 465301
    LYNX Barrel Fermented Chardonnay, 465302
    LYNX Chardonnay Barrel-aged box, 5020708

Med över 250 000 appanvändare har Bower (före detta PantaPå) sedan starten återvunnit mer än 12 miljoner förpackningar och sparat miljön över 650 ton koldioxidutsläpp.

• Dryck

• lynx
    • vin
    • bag in box
    • hållbarhet
    • bower

The Wine Team grundades 2009 och vi har sedan dess vuxit till Sveriges tredje största vinimportör. Idag är vi också den importör i Sverige med flest listade ekologiska produkter på Systembolaget – över 70 procent av vår totala portfölj är ekologiskt certifierad.

Madeleine Ullman

Marketing Coordinator 0709918135