Förändringshantering - på varje chefs arbetsbeskrivning

Mycket händer omkring oss just nu med neddragningar, konkurshot, varsel och besparingar. Stora förändringar i samhället som påverkar oss på ett eller annat sätt och som ofta leder till viss osäkerhet. På vilket sätt kan chefer hantera förändringar? Hur tacklar man motgångar för personalens bästa och deras fortsatta engagemang? Och hur påverkar detta företagets lönsamhet?

Frågorna är många och det finns mycket att göra för att hantera situationer av förändring och osäkerhet på ett bra sätt. Allt handlar om på vilket sätt förändringen hanteras.

- Investera tid och kraft på bra två-vägs kommunikation med personalen. Då upplevs förändringen som mindre svår. Ett öppet klimat där man lyssnar på medarbetarnas åsikter och delar med sig av kunskap och information innebär stora fördelar för hur situationen uppfattas.
- Gör det bästa av situationen - säg JA - situationen är ju ändå här. Det kan låta klyschigt men är sant! Genom att acceptera och hitta positiva vinklar av situationen går man lättare vidare och kan nå oanade, spännande lösningar.
- Välj attityd och ta tillvara på din frihet att välja - reaktion, förhållningssätt, attityd, positivt eller negativt förhållningssätt. Chefens attityd är betydelsefull för att medarbetarna ska känna trygghet och kunna välja attityd de med. En chef är på något sätt alltid "på scen" - andra ser och noterar vad han/hon gör, så det är viktigt för honnom/henne att komma ihåg sin roll som förebild. Chefen kan ge personalen verktyg för att komma till medvetenhet och kunna välja attityd.
- Tänk utanför ramarna - nya utmaningar kräver ett nytt sätt att tänka men ger också nya idéer, nya förhållningssätt och nya lärdomar. Kom ur gamla tankebanor för att komma vidare. Ställ dig frågor som "Vad är det mest galna jag kan tänka mig?" eller "Om jag tänker helt motsatt mot jag brukar, vad händer då?".  Låt dig inte stoppas av "det funkar aldrig" eller "vad händer om det inte går?". Var kreativ och njut av det! Chefsskap handlar bl.a om att på ett kreativt sätt lösa problem och se dem som en del av resan.
- Ge personalen verktyg till motivation och inspiration. Inspirera dem till att "tanka" glädje så mycket som möjligt genom att inte gräva ner sig i problemen utan göra sådant som ger dem energi. Kan t.ex vara att uppmärksamma roliga saker i livet, känna tacksamhet för små som stora saker, ägna sig åt det man tycker är roligt t.ex gå i skogen, träffa vänner, spela tennis. Det kan behövas som en motpol till t.ex. nyheterna som till väldigt stor del rapporterar det som är negativt även om det finns en enorm mängd bra saker som händer i världen också.

Företagets lönsamheten kan givetvis påverkas av osäkra tider. Vi har tidigare skrivit en artikelserie om fem måsten för hållbar lönsamhet som bl.a handlar om att hålla personalens arbetsglädje intakt, att ta kontroll över lönsamheten och inte låta slumpen ta över, vikten av vidareutveckling och väl fungerande team. I sämre tider är det viktigare än någonsin att arbeta med dessa frågor - och det lönar sig verkligen!

I förändringstider ser vi ofta på situationen som något negativt men i slutändan brukar det oftast generera en bra och positiv utveckling. Förändring behövs faktiskt för att nya idéer och lösningar ska bli till och bli verklighet.

"I tider av förändring och osäkerhet går vi alla igenom den förutsägbra förändringskurvan. De företag som aktivt hanterar kurvan och dess effekt på människor, kommer snabbare, smärtfriare och effektivare ut på andra sidan." Elisabet Vinberg Hearn, VD Think Solutions AB.

Think Solutions har lång erfarenhet av dessa frågor och svarar gärna på funderingar om förändringshantering och hur lönsamheten påverkas. Kontakta Elisabet Vinberg Hearn, tel 0739-605903, email elisabet@think.se, eller läs mer på thinkpeople.se