Både branschen och samhället inför stora klimatutmaningar. Vår ambition är att vi 2030 ska kunna erbjuda en helt klimatneutral betong, säger Karin Gäbel, Hållbarhetschef i koncernen Thomas Concrete Group, där Thomas Betong ingår.

Marknadsledande i Sverige och en av få som kan erbjuda omfattande mängder klimatförbättrad betong

Thomas Concrete Group har arbetat med betong sedan 1955. Idag är företaget inte bara den marknadsledande i Sverige utan även en av de största, oberoende koncernerna globalt.

– Betong är en förutsättning för att kunna bygga hållbara samhällen och tillsammans med våra kunder och aktörer i byggbranschen skapar vi hållbara samhällen när det gäller byggnader och infrastrukturprojekt som exempelvis vägar, broar, tunnlar och järnvägar.

– Samtidigt står både branschen och samhället inför stora klimatutmaningar. Vår ambition är att vi 2030 ska kunna erbjuda en helt klimatneutral betong, säger Karin Gäbel, Hållbarhetschef i koncernen Thomas Concrete Group, där Thomas Betong ingår.

I Sverige har bolaget idag 34 betongfabriker samt fyra fabriker för prefabricerade betongelement. Dessutom har man egna fabriker i Tyskland, Polen och USA. Genom sin långa och stora erfarenhet av branschen är företaget idag även ledande inom hållbar utveckling, inte minst när det gäller klimatförbättrad betong.

– Några exempel på projekt där vår klimatförbättrade betong använts är Västlänken, Karlatornet, brf VIVA i Krokslätt, Kungsbacka Badhus och Löfbergs Lila i Karlstad, säger Karin Gäbel.

Rekryteringen av Karin Gäbel som Hållbarhetschef för hela koncernen Thomas Concrete Group under 2020 ligger också helt i linje med att ligga i fortsatt framkant. Karin har en gedigen bakgrund när det gäller betydelsefulla tjänster byggmaterialbranschen.

Några exempel är:

• Kommunikationschef, HeidelbergCement i norra Europa
  • Generalsekreterare, European Expanded Clay Association i Bryssel,
  • Miljöchef, HeidelbergCement i Bryssel
  • Miljöchef, Cementa, Stockholm.

– Vår bransch står inför stora utmaningar framöver. Därför känns det extra bra att ha hamnat i en koncern där man arbetar långsiktigt och målmedvetet med allt, inte minst hållbarhet.

För mer information kontakta:

Karin Gäbel, Hållbarhetschef Thomas Concrete Group AB,
010-450 52 01 | karin.gabel@thomasconcretegroup.com