50/50 i Team Thorengruppens nya styrelse

Årsmötet är avklarat. Den nya styrelsen är satt. Nu har Team Thorengruppen tre kvinnor och tre män i styrelsen.
- Jag blev så grymt peppad efter årsmötet och första styrelsemötet. Jag ser fram emot att köra i gång och bidra, säger nya styrelseledamoten Carolina Lundberg.

Thorengruppen strävar i sin hållbarhetsstrategi efter en jämn representation i styrelse och ledning. Team Thorengruppens ordförande Raja Thorén gick tidigare i vintras ut och efterlyste en till två kvinnliga styrelseledamöter till föreningen. Gensvaret blev stort och när föreningen hade årsmöte i tisdags valdes tre nya styrelseledamöter in; Amanda Norre, Carolina Lundberg och Evelina Thiger.

- Vi satsar både på dam- och herridrott och har ju lag på båda sidor både i fotboll och innebandy, därför känns det så klart bra att vi nu också är lika många kvinnor som män i styrelsen. Men det är viktigt att påpeka att vi i Carolina, Evelina och Amanda framförallt fått in otroligt kompetenta och drivna personer till vår styrelse. Vi sökte egentligen en eller två kvinnor till styrelsen men fick ett fantastiskt gensvar och kunde välja mellan flera fantastiska kandidater. När vi väl lagt pusslet så insåg vi att det här är den bästa möjliga kombinationen för oss, säger Raja Thorén och fortsätter:

- Vi har redan haft vårt första styrelsemöte och det känns verkligen som vi har fått ihop en bra grupp med bra dynamik och jag ser det personligen som en nytändning i styrelsearbetet – det ska bli mycket intressant att få följa föreningens framtida utveckling.

Carolina Lundberg, som blir vice ordförande i styrelsen, har en bred erfarenhet och bakgrund inom HR- och ledarskapsfrågor. Hon kommer in i en spännande tid där Thoren Arena håller på att färdigställas och där Thorengruppen vill fortsätta vara en positiv kraft i idrott-Umeå. Hon skriver under på det som Raja Thorén säger och ser fram emot att få jobba med föreningens vision och Thorengruppens värdeord.

- Jag känner spontant att vi kan fortsätta och ta vid där föreningen varit tidigare. Det har funnits goda idéer om hur man ska jobba inkluderande i föreningen, exempelvis – hur kan föreningen arbeta för att alla som vill utöva fysisk aktivitet, ska kunna ges den möjligheten oavsett etnisk bakgrund och kön. Det är viktigt att skapa sociala nätverk som utgörs av olikheter och mångfald och här kan föreningen aktivt medverka till en fin social arena för människor med olika bakgrunder, förutsättningar, ålder, kön etc.

Det finns många fina idéer, nu handlar det om att få verkstad i arbetet, säger Lundberg och fortsätter:

- Den nya styrelsen präglas av mångfald, olikheter och likheter, vilket ger goda förutsättningar att medverka till ett fortsatt hållbart och utvecklande föreningsliv på flera plan. Sammansättningen av styrelsen känns spännande och givande, jag tror att vi kommer att kunna tillföra med olika perspektiv, erfarenheter och idéer för föreningens bästa. Vi kommer även kunna kicka och boosta varandra i en positiv riktning.

Evelina Thiger har lärt känna Raja Thorén via engagemang i Mötesplats Stöcke och ser nu fram emot styrelseuppdraget.

- När han skrev på Linkedin att de behövde styrelsemedlemmar tänkte jag varför inte. Jag har tre små barn och har inte haft så mycket styrelseuppdrag de senaste åren men nu är den yngsta ett år och då känns det som jag kan köra igen.

Amanda Norre bor i Stockholm och har tidigare haft affärsmässiga kontakter med ThorenGruppen. Hon nappade också på styrelseuppdraget efter att ha sett ett inlägg från Raja Thorén på Linkedin.

- Eftersom jag är väldigt sportintresserad så hörde jag av mig och sedan gick det fort, säger Amanda som nu ser fram emot att få bidra.

Förutom ovan nämnda fyrling ingår även Magnus Zetterlund och Christian Robertsson som ordinarie styrelseledamöter.

FAKTA – Här är de nya styrelseledamöterna

Amanda Norre
Ålder: 47.
Idrottsbakgrund: Jag har provat på de flesta idrotter men det jag gjort mest av är simning och gymnastik. Jag har också varit simlärare, gymnastikledare, aerobicinstruktör och är nu fystränare för min sons fotbollslag.
Gör civilt: Jobbar med företagsrådgivning och företagstransaktioner.
Styrelsebakgrund: Jag sitter som styrelsesuppleant i HelpHero AB och har också suttit i styrelsen för TLS Energimätning AB, samt det bolag jag var med och startade och drev upp, Skarpa AB.
Tankar om styrelseuppdraget i Team Thorengruppen: Jag tycker jämställdhetsfrågan är viktig så klart. Jag tycker det är tokigt att vi kräver elitprestationer från tjejer utan att ge dem motsvarande betalt. Det gäller inte specifikt Thorengruppen, utan överallt. Jag tycker också det är viktigt att alla som vill idrotta ska ha möjlighet att göra det, idrotten får inte bli en klassfråga.

Carolina Lundberg
Ålder: 45.
Idrottsbakgrund: Jag har tävlat i hästhoppning sen jag var nio år och jag har även tränat och tävlat i handboll och fotboll.
Gör civilt: Jag är en entreprenörsdriven socialtant. Jag verkar både för det ekonomiska men även för individen, gruppen och organisationen.
Styrelsebakgrund: Jag har både varit styrelseledamot i kommersiella bolag och i föreningar och även varit ordförande i förening.
Tankar om styrelseuppdraget i Team Thorengruppen: Jag kommer kunna bidra med mina ledarskapsegenskaper och även med mina kunskaper inom organisation och HR. Jag har ett genuint intresset för människan och har ständigt intentionen och ambitionen av att vilja hjälpa och utveckla andra, genom att bidra med mina egna erfarenheter och teoretiska kunskaper.

Evelina Thiger
Ålder: 32.
Gör civilt: Konsult- och försäljningschef på Tieto Every i Umeå.
Idrottsbakgrund: Jag har hållit på med simning, konståkning och gud vet allt. Jag har också kört en svensk klassiker och tycker numera om att cykla, springa och åka skidor. Under den årstid som nu kommer blir det mycket landsvägscykling.
Styrelsebakgrund: Jag har suttit med i olika styrelser, mest på företagssidan och då kopplat till olika säljroller. Men jag har även varit med i andra styrelser, som vägförening och kårförening under studietiden.
Tankar om styrelseuppdraget i Team Thorengruppen: Min ingångspunkt är att jobba med hur vi kan öka värdet för de som sponsrar oss och hur vi kan bli mer attraktiva ur den synvinkeln. Jag jobbar civilt med försäljning- och säljcoachning till mina juniora kollegor och det är också min ingång i detta. Sedan känner jag att det är en kul grupp där vi kan komplettera varandra bra, samtidigt som jag vill ha ett fungerande föreningsliv i Umeå och vill bidra till det.

• team thorengruppen

• Umeå