Astar och Ambea i samarbete - ny utbildning ska hjälpa utrikesfödda kvinnor ut i arbete

Arbetslösheten stiger. Enligt Arbetsförmedlingen skriver fler utrikesfödda kvinnor in sig och är ofta arbetslösa en längre tid.
Det vill Astar ändra på. I ett samarbete med vårdjätten Ambea/Vardaga och Arbetsförmedlingen har nu Astar dragit i gång utbildningar på tre orter som syftar till att få utrikesfödda kvinnor ut i arbete.

Jobbspår – Serviceassistent med integrerad yrkessvenska är en utbildning som är tio veckor lång och som inletts under mars månad.

Alla som slutför utbildningen erbjuds första året en ettårig anställning i form av extratjänst eller introduktionsjobb på äldreboende som drivs av Ambea, där Vardaga och Nytida ingår. Efter det inledande året är målet en fortsatt anställning eller vidare studier till undersköterska.
I arbetsuppgifterna för serviceassistenten ingår bland annat att förbereda måltider, städa, tvätta och assistera undersköterskan vid behov.

- Utbildningen ger ungefär samma kompetens som dåtidens vårdbiträden. De får under utbildningen chans att öva både på språket och på arbetsuppgifter och får en bra grund att stå på, sedan väljer företaget ut vilka som har rätt kompetens att utbilda sig till undersköterskor, säger Mari Lax, affärsutvecklare för Astar.

Rose-Marie Gudmundsson jobbar på Arbetsförmedlingen i Malmö där utbildningen är ett samarbete mellan Malmö stad, Ambea/Vardaga, arbetsförmedlingen samt Astar, Lernia och Merit utbildning.

- Jobbspåret innebär en snabbare väg in i arbetslivet samtidigt som Vård och omsorg är en bransch där personalbehovet väntas öka ytterligare framöver, därför har Vardaga inrättat en ny yrkeskategori på sina egna boenden, berättar Rose-Marie Gudmundsson.

Utbildningen finns på tre orter i Sverige; Stockholm, Malmö och Kristianstad (Astar samarbetar med Lernia i Malmö och Kristianstad). Förhoppningen är att det här ska få ett nationellt genomslag och att utbildningen kan etableras på fler orter.

- Ambea/Vardag finns över hela Sverige – och Norden – och har ju totalt 26 000 anställda så det är ett bra företag att inleda samarbete med. Vi ska utvärdera efter de här tre pilotkurserna så får vi se om vi kan ta konceptet vidare till fler orter, säger Mari Lax, Astar.

Enligt färsk statistik så var 377 000 personer inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen i slutet av februari. 154 000 av dessa hade varit utan arbete i minst tolv månader. Det är 10 000 fler än för ett år sedan och utrikes födda kvinnor stod för en tredjedel av ökningen.

• Vuxenutbildning