Elsas väg mot juristyrket

Elsa Wislander har siktet inställt på juristyrket. Efter att ha gjort APL på en juristbyrå har hon blivit erbjuden extrajobb medan hon fortfarande studerar ekonomiprogrammet på Thoren Business School Stockholm.

Hon flyttade från Åre för att studera i Stockholm och på Thoren Business School hittade hon en skola som genom APL (praktik) gör det möjligt för elever att använda sig av sina teoretiska kunskaper på en arbetsplats. På så sätt förbereds eleverna inför sitt framtida yrkesliv och något som ger värdefulla kontakter och goda chanser till jobb efter studenten.

Elsa, som i framtiden vill gå juristprogrammet sökte APL hos en advokatbyrå.
- Jag fick min praktik hos reception och konferens hos dem. I slutet av praktiken frågade dem om jag ville stanna kvar där och bli anställd på inringning, de ringer in mig när det skulle behövas extra hjälp. Det är ett perfekt extrajobb i och med att jag fortfarande pluggar.

Hon poängterar också vikten av praktiken under sin studietid.
- Om du gör bra ifrån dig och visar framfötterna på din APL får du med dig viktiga referenser för framtiden. Gör du ditt bästa så är chansen väldigt stor att du faktiskt får ett extrajobb.

Om 10 år hoppas hon ha slutfört studier på juristprogrammet och för tillfället är det affärsjuridiken som lockar mest.
-Då kanske till och med där jag fått jobb nu efter APL att jag jobbar som affärsjurist där, avslutar Elsa.

Carolina Lundberg

Presskontakt HR- och Kommunikationschef 073-7676739

Mod, Kraft och Passion

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag är vi över 2 000 medarbetare och driver bland annat gymnasieskolor, grundskolor och vuxenutbildning från Kiruna i norr till Malmö i söder.