Från skolbänken direkt in i arbetslivet - Abodis elektriska framgångssaga

Abodi Al Qut är gjorde avtryck på sin APL-plats till den grad att han blev anställd direkt efter studenten. I dag jobbar han fortfarande på företaget, där han bland annat har fått vara med och renovera Malmö stadsteater.

Abodi, eller Abbe som han kallas, pluggade El- och energiprogrammet på Yrkesymnasiet Malmö och tog studenten sommaren 2021. Under hälften av årskurs 2 och hela sista gymnasieåret hade han arbetsplatsförlagt lärande (APL) på företaget CaanEl AB. Direkt efter studentfirandet byttes studentmössan och kostymen ut mot företagets arbetskläder.

– Jag fick en tillsvidareanställning direkt efter studenten. Vi håller på med el, tele och säkerhet, men jag jobbar med el, säger Abodi.

Abodi är väldigt nöjd med att ha gått på Yrkesgymnasiet – inte minst eftersom han fått tillbringa mer än halva utbildningstiden på arbetsplatser som gett ovärderliga erfarenheter.

– Med hjälp av den stora mängden praktik har jag lärt mig mycket ute på arbetsplatsen. Jag har kollat med andra lärlingar på olika skolor och jag har känt att jag kan mycket mer för att jag har mer erfarenhet från praktiken, berättar han.

Att Abodi gav sig in i just elbranschen kan Malmö stadsteater samt alla tidigare och kommande projekt tacka hans mamma för.

– Jag har alltid haft ett stort intresse för teknik och el, men det var morsans idé att jag skulle bli elektriker. Därför ville jag prova på det och sedan har jag blivit kvar i yrket, säger han.

• yrkesgymnasiet