Astar i Skellefteå öppnade egen lunchrestaurang

Pandemitider och inte helt enkelt med praktikplatser. Då slog två Astarutbildningar i Skellefteå sig samman och fixade en egen lunchrestaurang.
- Det här ger förståelse för hur man gör jobbet på riktigt, säger Astarläraren Daniel Andersson.

Vuxenutbildningsföretaget Astar har språkintegrerade yrkesutbildningar inom restaurang och gästvärd i Skellefteå. Det går tolv elever restaurangklassen och elva på gästvärdsutbildningen.

Coronapandemin har dock försvårat arbetet med APL-platser för eleverna – vilket gjort att Astar fått vara kreativa i sina lösningar. Som när man i veckan öppnat en egen lunchrestaurang under tre dagar på Campus.

- Vi samarbetar med restaurangutbildningen. De får chans att laga mat och våra elever på gästvärdsutbildningen får lära sig mer om bufféservering. Genom att göra så här får vi in mycket av det centrala innehållet i den kurs som vi just nu läser, frukost- och bufféservering, och det ger också en förståelse för hur det är att jobba på riktigt, säger läraren Daniel Andersson.

Hans klass går egentligen ut i april men utbildningen har utökats med två kurser ytterligare, så examen blir till sommaren i stället.

- Då hoppas vi att pandemiläget är lite bättre. Det har varit utmanande med pandemin. Vår utbildning ska lära eleverna jobbet på alla avdelningarna på ett hotell men då det har varit svårt med längre praktik under pandemin har vi fått göra lite speciallösningar. Det som är positivt är att eleverna tack vare distansundervisningen fått mer datakunskap än de annars ska få. Det kan ju vara bra då det blir viktigare och viktigare med teknisk kunskap i samhället, säger han.

Lunchrestaurangen på Campus är ett exempel på en kreativ lösning, där Astar kombinerade två utbildningar och gav eleverna viktig praktisk erfarenhet att ta med sig in i framtiden.

• Skellefteå