Gå direkt till innehåll
Yrkesgymnasiet i Örebro har tidigare hyrt in sig i externa idrottslokaler - nu har skolan fått en egen idrottshall, något som underlättar för hela verksamheten.

Ny idrottshall lyfter Yrkesgymnasiet i Örebro

Fullt på alla program och kö in. Yrkesgymnasiet i Örebro har medvind. Nu har skolan dessutom fått en egen idrottshall i anslutning till skolan.
- Det här betyder jättemycket för skolan, säger rektor Madelene Karlsson.

Yrkesgymnasiet i Örebro har tidigare hyrt in sig på Risbergska skolan via Örebro kommun för idrottslektioner samt varit på olika gym och utomhus. Nu slipper eleverna lämna skolgården för att ha idrott. Den 15 juni inleddes arbetet med den nya idrottshallen som är 180 kvadratmeter stor. Den 1 augusti stod lokalen, som ligger vägg i vägg med YG:s övriga lokaler, klar.

- Tidigare har idrotten styrt hela schemat då vi fått rätta det efter vilka tider vi fått för idrotten. Nu har vi ju första tjing och kan själva styra när vi lägger idrotten vilket underlättar mycket i schemaläggningen, säger Madelene Karlsson.

- Med en egen hall kan vi göra mycket saker förutom själva idrotts- och hälsoundervisningen. Den här lokalen kan vi även använda till temadagar, ergonomi i yrket till exempel, och till mycket ämnesövergripande saker.

Robert Giheden på ThorenGruppens fastighetsavdelning berättar om arbetet med den nya hallen.

- Att bygga en idrottshall var en ny erfarenhet för mig som lokalutvecklare. Det var en del nya punkter att tänka på som golvmaterial, ljuddämpning och standardmått för till exempel badmintonnätstolpar. Men det har varit mycket lärorikt och nu är vi bättre rustade för nästa hallbygge. Vi tittar redan på möjligheterna för detta på andra skolor inför nästa läsår, säger han.

Förutom den nya fräscha idrottshallen så rider Yrkesgymnasiet i Örebro på en allmän framgångsvåg.

- Vi har fullt på alla program och kö in, så det känns roligt, säger rektor Madelene Karlsson.

Tomas Ruuth

Kommunikationsstrateg 070-310 53 55