ThorenGruppen tar Skolinspektionens kritik på allvar

ThorenGruppen AB har för första gången på 16 år fått ett vitesföreläggande av Skolinspektionen, SI.

- Vi tar kritiken på största allvar. Vi har det senaste året jobbat för att förbättra kvaliteten och kommer att åtgärda bristerna, säger ThorenGruppens vd, Raja Thorén.

SI:s beslut har av vissa medier tolkats att samtliga av våra gymnasieskolor fått kritik, vilket inte stämmer. Fakta är att Skolinspektionen från februari till september har granskat ThorenGruppens samtliga gymnasieskolor med följande resultat;

* 14 av 21 tillsynsbeslut är avslutade ärenden hos SI.

* 10 av våra 21 skolor, det vill säga 48 procent klarade sig helt utan anmärkning i SI:s tillsyn. Rikssnittet är 22 procent vilket innebär att vi är långt bättre än genomsnittet av Sveriges samtliga skolor.

* På fem av våra skolor väntar vi fortfarande på beslut från SI om våra inskickade åtgärdsplaner är tillräckliga. Inget vitesföreläggande föreligger på dessa skolor.

* På två av våra skolor kvarstår bristerna som vi måste åtgärda enligt SI.

- Jag är jättebesviken över att vi ännu inte har lyckats rätta till de här bristerna. För även om de här problemen bara rör ett fåtal av våra skolor så har vi vetat om dem men inte lyckats fixa det. Det är inte alls bra. Nu tar vi ytterligare krafttag att omgående åtgärda de punkter som SI har kritiserat oss för och jag kommer personligen se till att vi löser det, oavsett vilka resurser vi måste lägga till, säger Raja Thorén.

ThorenGruppen har redan påbörjat arbetet med att åtgärda bristerna;

* Vi har sedan vårterminen haft ett pågående projekt för att kvalitetssäkra våra skolors elevhälsa och har tillsatt en verksamhetschef. Det har redan börjat få betydelse för våra skolors arbete med både det förebyggande och det främjande elevhälsoarbetet.

* Enligt SI:s elevundersökning om den upplevda elevhälsan har ThorenGruppen exakt samma snitt som övriga riket, 7,3 av 10.

* För att stärka upp huvudmannens systematiska kvalitetsarbete bildades en ny avdelning, kvalitetsavdelningen med tre anställda 2015.

* Vi kommer nu att stärka upp det faktiska digitala och analoga bokbeståndet på samtliga skolbiblioteket och se till att det används av eleverna.

- Vi drivs samtidigt av vetskapen att de allra flesta skolor har väldigt hög kvalitet och att våra elever är trygga och trivs, säger ThorenGruppens vd, Raja Thorén och nämner bland annat att;

* Endast 63,4% av eleverna vid samtliga gymnasieskolor i Sverige går ut skolan med examen efter tre år, här tydliggör Skolinspektionen att ThorenGruppens elever har klart bättre resultat, där hela 82 procent av eleverna går gymnasiet med examen.

* När det gäller Yrkesgymnasiet är vårt främsta mål att göra våra elever anställningsbara. Glädjande kan vi konstatera att 4/5 elever har jobb samma dag som de tar studenten.

* Hundra procent av våra grundskolor och fritidshem klarade skolinspektionen helt utan anmärkning.

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag är vi över 1 300 medarbetare och driver bland annat gymnasieskolor, grundskolor och vuxenutbildning från Arvidsjaur i norr till Malmö i söder.