Rekordstort deltagande i kocktävlingen IACC Copper Skillet 2013

Rekordstort deltagande i kocktävlingen IACC Copper Skillet 2013

Den 4 februari genomförs årets kocktävling IACC Copper Skillet 2013 på Villa Brevik med ett rekordstort antal tävlande. De 10 tävlande kockarna är:

Magnus Norberg, Runö
Kalle Eriksson, Sigtunahöjden
Håkan Nyström, Bergendal
Daniel Nylund, Gällöfsta
Bosse Johansson, Thoresta Herrgård
Andreas Olsén, Hotell Kristina
Camilla Karlsson, Högberga Gård
Johan Blidberg, Kurhotellet i Varberg
Eddy Brihed, Engsholms Slott
Fredrik Lagerberg, Stora Brännbo

Våra fyra domare är:
Örjan Klein, matprofil och krögare (överdomare med utslagsrätt)
Pontus Frithiof, krögare och vd för Pontus Group
Stefan Ekengren, kökschef och kreativ ledare för Ulvsunda Slott, Hässelby Slott och Rorsersbergs Slott
Johan Heibert, köksmästare och F&B på Villa Brevik samt vinnare av Copper Skillet 2012 i Texas USA.

Tävlingsledare:
Manfred Reiner, Sigtunahöjden. Har du frågor kring tävlingen så ring gärna Manfred på 070-721 81 85.

Tid och plats:
Måndagen den 4 februari på Villa Brevik, Södra Kungsvägen 254, Lidingö. Fri parkering.

Program:
18:30  Samling på Villa Brevik för genomgång , enkel mat eller kaffe bjuds på.
19:50  Presenteras alla deltagare
20:00  Tävlingen startar
21:00  Finalisternas rätt placeras på ett bord för fotografering innan juryn tar över.
21:30 - 22:30  Prisutdelning, fotografering etc.

Så här går Copper Skillet till i korthet:
Presentation av hemliga korgarna med råvaror, regler och lottdragning för starttider. Finalisterna har ca 15 minuter på sig att bekanta sig med råvarorna i korgen. Därefter har de 10 minuter på sig att skriva ner sin tävlingsrätt. Finalisterna får sedan 30 minuter på sig att kreera en tävlingsrätt. Varje minuts försening till presentationen för juryn medför poängavdrag. Juryn premierar smak och utseende som de två viktigaste bedömningspunkterna max 80 poäng samt arbetsstation max 20 poäng. Rätterna bedöms av en jury bestående av Sveriges välrenommerade kockar under ledning av.

En tävlingsrätt ska vara en modern restaurangrätt som fungerar i bankettsammanhang. En varmrätt som baseras på en hemlig råvarukorg. 15 minuter innan tävlingen startar får finalisterna se råvarukorgen. Juryn får receptet strax innan de ska bedöma rätten. Restaurangerna har ett stort ansvar när det gäller att använda maten resurs-klokt och i att återvinna gamla kunskaper om hur råvaror och mat kan tillvaratas på bästa sätt.

Vinnande kock representerar Sverige i världsfinalen i USA och ges gratis flygresa tur och retur till Chicago, USA samt fritt uppehälle 19-22 mars. Tävlingen hålls den 20 mars på Eaglewood Resort & SPA strax utanför Chicago. Vinnare meddelas på banketten den 21 mars.

Väl mött!

Tävlingsledningen /Manfred och Christopher

Regioner

Thoresta Herrgård, Friiberghs Herrgård och Villa Aske Konferenser är tre konferensanläggningar i nordvästra Storstockholm som med devisen ”Olikheter som ger valmöjligheter”, alltid kan tillgodose gästernas krav och önskemål på möten, konferenser, bröllop och övriga festliga arrangemang. Thorestas, Friiberghs och Villa Askes erfarenhet, nytänkande och engagemang utgör grunden för målet att alltid erbjuda bästa möjliga upplevelser inom smak, välbefinnande och service på konferensmarknaden. Totalt har de tre anläggningarna 66 anställda och 85 miljoner i omsättning. www.thoresta.se www.friibergh.se www.villaaske.se

Sinne & smak

Vissa säger att vårt omtalade kök står i centrum på Thoresta, andra tycker att det är avskildheten och de natursköna omgivningarna som gör Thoresta till vad det är. Vi anser att det är du, gästen, som står i centrum. De delar som Thoresta består av, fantastiska matupplevelser, ett genuint värdskap och naturens närhet, de cirkulerar bara kring dig för att skapa den upplevelse du behöver. Vårt mål är att göra din tid hos oss till en förstklassig totalupplevelse, som tillfredställer både sinne och smak.

Thoresta Herrgård
197 93 BRO