Thule Adventure Team – multisportvinnare på två kontinenter med SM i Karlstad och Expedition Idaho i USA

Det har varit en intensiv vecka för Thule Adventure Team som tagit sig an både helgens SM i Multisport som gick av stapeln i trakterna runt Karlstad, men också sju dagars utmaning under amerikanska Expedition Idaho i området runt orten Coeur d'Alene, Idaho.Thule Adventure Team slutade överst på prispallen i båda tävlingarna och bevisade därmed ytterligare en gång sin form som ett av världens absolut främsta multisportlag.

Martin Flinta, lagkapten, och Per Vestling tog förstaplatsen i SM när de passerade mållinjen på sluttiden 3:43:29, en dryg minut före tvåan Team Sliva.

Thule Adventure Teams laguppställning i Expedition Idaho bestod av Mimi Guilott, Jacky Boisett, Stuart Lynch och Albert Roca som tryckte på hårt från starten och vilade mycket begränsat under hela racet. Taktiken var också att dra nytta av de långa etapperna, till exempel cykling, där laget kunder distansera sig kraftigt från konkurrenterna.

Martin Flinta kommenterar SM-tävlingen.
-       Vi vann efter att ha legat i täten under hela loppet, men under paddlingen fick vi lite bekymmer, då en av deltagarna i Team Silva gick runt i sin kajak precis framför oss. Detta var precis i en smalt betongrör under en väg vi skulle paddla under. Men vi lyckades hålla oss på rätt köl och förlorade inte för mycket tid.

-       På slutet var det vår vinnarinstinkt som avgjorde, för oss fanns inte på kartan att vi skulle vika ner oss. Vi har båda vunnit SM tidigare, men det var ett par år sedan och det här var första gången vi gjorde det tillsammans.

-       Vi är otroligt nöjda att vi lyckades vinna. Vi hade pressen på oss då vi under denna säsong vunnit i princip alla andra stora tävlingar i Sverige samt flera stora internationella titlar, avslutar Martin Flinta.

Båda tävlingarna är delar i förberedelserna inför kommande VM i Tasmanien.

Topplaceringarna i årets SM
1. Thule Adventure Team
2. Team Silva
3. Team FJS

Topplaceringarna i årets Expedition Idaho
1. Thule Adventure Team, Sverige
2. Team Seagate , Nya Zeeland
3. Bones, USA

Thule Adventure Team
Thule Adventure Team har sin bas i Göteborg och består av sex multisportare – svenskarna Martin Flinta, Andreas Svanebo, Per Vestling och Eva Nyström samt Jacky Boisset och Myriam Guillot från Frankrike. Tillsammans har de en imponerande meritlista och tillhör den absoluta världseliten inom multisport. Laget bildades 2009 med målsättningen att bli bäst i världen i vad många anser vara världens absolut tuffaste och mest extrema äventyrssport. Lagmedlemmarna tränar uthållighet och teknik 30-40 timmar i veckan och deltar i 10-12 tävlingar per år.

Multisport
Multisport är en uthållighetsidrott med tonvikt på mountainbike, paddling, löpning och orientering i varierande miljöer och distanser. Sporten växte fram under 80-talet och idag är utbudet av tävlingar brett, allt från korta solotävlingar på 2-3 timmar till stora expeditionstävlingar som pågår i fem till tio dagar – så kallade ”adventure races”, vilket är Thule Adventure Teams fokus. I ”adventure races” sker tävlingarna alltid i lag och de extrema distanserna sätter mycket höga krav på ett effektivt och väl fungerande lagsamarbete.

Besök Thule Adventure Team hemsida för mer information om aktuella tävlingar, träning och deltagarna i laget.

För bilder, intervjuer och ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Flinta, lagkapten Thule Adventure Team, martin@flinta.nu , 070-3370897