Thule Group förvärvar patent från Nya Zeländska Freeload som en del i lanseringen av Thule Pack ’n Pedal™

– Vi letade efter en lösning för pakethållare som kunde passa till den serie av nya cykelväskor som vi höll på att utveckla och som kunde matcha de krav som vi har på Thule med smarta lösningar för en aktiv livsstil. Freeload hade utvecklat några mycket innovativa lösningar som vi kände passar våra önskemål som hand i handske, säger Magnus Welander, VD Thule Group.

Freeloads produkter erbjuder en unik lösning som kan användas både fram och bak på cykeln och passar nästan alla typer av cyklar på marknaden. Fästet, som de två bolagen gemensamt utvecklat efter förvärvet, kommer att ingå i Thule Pack 'n Pedal™ som lanseras under cykelmässan Eurobike i Friedrichshafen, Tyskland.

Freeload, vars bas är i Dunedin, Nya Zeeland, grundades 2007 som ett design- och innovationsdrivet företag med syfte att utforma och kommersialisera det första fullt justerbara, självsäkrande cykelfästet.

Efter Thules förvärv av rättigheterna har Freeload fortsatt att arbeta med ytterligare utveckling av cykeltillbehör i samarbete med Thule Group.

Thule Pack 'n Pedal™-sortimentet kommer att finnas tillgängligt i utvalda cykelaffärer i större städer i Europa, Nord- och Sydamerika från fjärde kvartalet 2012. En bredare lansering av ett utökat sortiment kommer att ske under 2013.