Fler takföretag vill ha kvalitetsstämpel

De senaste åren har allt fler företag inom tak- och tätskiktsbranschen valt att auktorisera sin verksamhet, för att utöka sin kundkrets men även kunna påvisa sin professionalism.
– Det är en kvalitetsstämpel i allra högsta grad, säger Classe Persson, ordförande för TIB:s auktorisationsnämnd.

Tak- och tätskiktsbranschen befinner sig i en förändringsfas. Köpare inom byggbranschen blir allt mer medvetna om sina rättigheter som kunder och fler väljer att ställa krav på TIB-auktorisation när de anställer tak-och tätskiktsföretag. Den nyfunna kunskapen hos beställarsidan leder i sin tur till att fler företag ansöker om auktorisering för att öka sina chanser till jobb.
– Det är som en snöbollseffekt sedan något år tillbaka. Tidigare har främst offentliga beställare efterfrågat en TIB-auktorisation, nu ställer även bostadsrättföreningar och privatpersoner krav på det, säger Classe Persson.

I nuläget är mellan 40-50 aktiva företag i branschen auktoriserade enligt TIB:s stadgar och regler. Organisationen har under åren blivit mer och mer välkänd på marknaden.
– Dels har ordet spridit sig inom den kommunala sektorn, men det har även varit uppmärksammade rättegångar kring TIB-organisationen där man har bevisat att det inte är konkurrenshämmande att kräva TIB-auktoriserade företag som skall-krav vid upphandlingar, säger Classe.

Auktorisationen är en färskvara som behöver förnyas varje år. Varje företag granskas av en nämnd som bland annat kontrollerar att företagsledaren, arbetsledaren och takmontörer uppfyller kunskapskrav, att skattebetalningen sköts korrekt och att all verksamhet sker enligt lagar och förordningar.
– Det blir mycket säkrare för beställarna som hamnar i en tryggare sits och vet vad de betalar för, säger Classe.

Klicka här för att läsa mer om hur du TIB-auktoriserar ditt företag.

• Brott, juridik, rättsfrågor