För försäkringsbolagen är TIBs kompetens värd stora summor

Byggfel kostar byggföretag, fastighetsägare och försäkringsbolag stora summor varje år. När fel uppstår i tätskikt på tak gör det stor skada. Eftersom läckaget är högst upp i byggnaden och när vattnet leds ner genom väggar, golv och innertak innebär det att det kan gå lång tid innanfelet upptäcks. Många gånger krävs det omfattande arbete för att lokalisera felet. Man kan behöva bryta upp innerväggar och takkonstruktioner. Med varje byggfel ökar insikten om fördelar med auktoriserade företag.

– Det är inte ovanligt ett litet tätningsfel leder till stora kostnader. Vattenskador till följd av fel i tätskikt kan uppgå till miljonbelopp, säger Daniel Nyholm, försäkringsmäklare på Brim.

Daniel Nyholm ser TIB-medlemskap som en kvalitetsstämpel och auktorisation av entreprenörer hjälper kunden att identifiera företag som satsar på utbildning och dokumentation.

– Även om försäkringar täcker en hel del av skadorna så finns det massor med kostnader i en skada som entreprenören inte är ansvarig för. Förlorade hyresintäkter är till exempel inte ersättningsbara, och åldersavdrag gör att återställande av fastigheten inte ersätts fullt ut vid lagning eller applicering av nytt tätskikt.