99,1%* av den svenska bolånemarknaden är nu anslutna till Tambur

99,1%* av den svenska bolånemarknaden är nu anslutna till Tambur

Tibern välkomnar nu Svensk Hypotekspension till tillträdesportalen Tambur vilket innebär att aktörer med motsvarande 99,1%* av den svenska bolånemarknaden hanterar sina tillträden via portalen.

Tambur samlar all information som behöver utbytas mellan bank och mäklare under hela köp- och säljprocessen för privatbostäder. Portalen möjliggör en högre servicenivå till både säljare och köpare vid tillträdet och en mer effektiv och säker process för alla inblandade parter.

- Under 2023 kunde vi välkomna tre banker och bolåneinstitut till Tambur sedan övertagandet i april. Att nu inleda 2024 med att välkomna ytterligare en aktör är ett välkommet steg i riktningen mot att i framtiden hantera samtliga bostadsaffärer på den svenska marknaden, säger Daniel Ljungel, VD för Tibern AB.

I samband med att Svensk Hypotekspension ansluter sig till Tambur blir de det 75:e bolåneinstitutet. Ju fler aktörer som möter sina branschkollegor i Tambur, desto högre effektivitetsvinster uppstår då ökad andel av Sveriges fastighets- och bostadstillträden hanteras i portalen. Idag hanteras cirka 92% av samtliga tillträden i Sverige via Tambur där resterande affärer utgörs av de fåtal aktörer som ännu inte har anslutit sig samt att vissa ärendetyper saknar stöd i portalen.

- Utöver att marknadsföra portalen till återstående aktörer kommer vi under året att utveckla systemstöd för fler ärendetyper, till exempel upplåtelse av nyproduktion, vilket skulle bidra till att en ökad andel av Sveriges tillträden kan hanteras i en mer effektiv och säker process via Tambur, avslutar Daniel Ljungel.

*Totala svenska bolånemarknaden baseras på statistik från SCB & Riksbanken medan ej Tamburanslutna aktörers bolåneportföljer baseras på finansiella rapporter samt uppskattningar.

Teknikbolaget Tibern AB ägs till lika stora delar av Sveriges sju största bolånebanker: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank. Tibern driver och utvecklar tillträdesportalen Tambur som effektiviserar fastighetstillträden för Sveriges alla banker och fastighetsmäklare vilket skapar stora processvinster samt ökar säkerheten för alla inblandande parter i en bostadsaffär. Tambur är ett slutet system och erbjuds som en konkurrensneutral tjänst där samtliga anslutna banker och bostadskredinstitut betalar samma anslutningsavgift och transaktionsavgifter vid användandet av systemet.