Bankernas teknikbolag Tibern äger nu Tambur

Bankernas teknikbolag Tibern äger nu Tambur

Sju av Sveriges största banker har per den 6 april 2023 tillträtt informationsportalen Tambur från UC AB och idag lanserat tjänsten hos Tibern AB. Det primära syftet är att säkerställa den funktion och de effektivitetsvinster som portalen bidrar till för samtliga inblandade aktörer i en bostadsaffär. Ambitionen är att vidareutveckla Tambur med ny funktionalitet och fler värdeskapande tjänster.

Tambur är en portal som samlar all information som behöver utbytas mellan bank och mäklare under hela köp- och säljprocessen för privatbostäder. Portalen möjliggör en högre servicenivå till både säljare och köpare vid tillträdet och en mer effektiv process för alla inblandade parter. Att all administration och kommunikation sker i portalen ger betydande effektivitetsvinster hos såväl banker som mäklare med färre manuella inslag, högre automatiseringsgrad och ökad säkerhet. Under 2022 administrerades cirka 90 procent av alla förmedlade privatbostäderna genom portalen och idag är i princip samtliga banker, bolåneinstitut och fastighetsmäklare anslutna till Tambur.

-Det är en stor dag för Tibern när vi nu lanserar tjänsten och driftsätter den från vår egen IT-miljö. Vår förhoppning är att alla användare kortsiktigt inte ser någon skillnad alls men långsiktigt kan ta del av förbättringar och helt ny funktionalitet, säger Daniel Ljungel, VD för Tibern AB.

Tambur startade som ett samarbete mellan flera bolånebanker, Svenska Bankföreningen, Fastighetsmäklarförbundet samt Mäklarsamfundet. UC AB, numera en del av Enento Group, fick uppdraget att skapa tjänsten och har mycket förtjänstfullt drivit den sedan lanseringen i april 2018. Bankerna har haft rätt att återköpa Tambur och den optionen utnyttjar nu bankerna genom det nybildade teknikbolaget Tibern AB. Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank är lika stora ägare av bolaget.

Kategorier

Teknikbolaget Tibern AB ägs till lika stora delar av Sveriges sju största bolånebanker: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank. Tibern driver och utvecklar tillträdesportalen Tambur som effektiviserar fastighetstillträden för Sveriges alla banker och fastighetsmäklare vilket skapar stora processvinster samt ökar säkerheten för alla inblandande parter i en bostadsaffär. Tambur är ett slutet system och erbjuds som en konkurrensneutral tjänst där samtliga anslutna banker och bostadskredinstitut betalar samma anslutningsavgift och transaktionsavgifter vid användandet av systemet.

Smarta digitala bank­tjänster

Teknikbolaget Tibern AB ägs till lika stora delar av sju av Sveriges största bolånebanker: Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB och Swedbank. Tibern driver och utvecklar tillträdesportalen Tambur som effektiviserar fastighetstillträden för Sveriges alla banker och fastighetsmäklare vilket skapar stora processvinster samt ökar säkerheten för alla inblandande parter i en bostadsaffär. Tambur är ett slutet system och erbjuds som en konkurrensneutral tjänst där samtliga anslutna banker och bostadskredinstitut betalar samma anslutningsavgift och transaktionsavgifter vid användandet av systemet.

Tibern AB
Linnégatan 18, 3 tr